Stalo se v roce 1940
Zápisy v kronice z let 1940 – 1945 chybí. Kronika byla v roce 1940 odevzdána úřadům a vrácena nepoškozená v roce 1946. Kronikář Josef Pavelka, který se ujal psaní kroniky v roce 1946, doplnil zápis zpětně, hlavně podle zápisů výpomocného obecního úředníka Jana Trávníčka.
Přes válečné události se v Jimramově stavělo.
Na novou silnici od Korouhve (1939) měl navazovat rozšířený průjezd městečkem (silnice č. 360). Starý traverzový most z roku 1884 postavený stavitelem Šírem za 9400 zl. byl zbourán a na podzim r. 1940 se začal stavět most nový. Stavba byla v říjnu 1941 pro nedostatek materiálu zastavena.
Pro rozšíření silnice byl zbourán domek č.p. 123 sklenáře
Alfréda Novotného (před dnešním nákupním střediskem) , silnice před zámkem byla
rozšířena na úkor zámeckého parku Bludníku. V Bludníku byla proto skácena
stará lípa o průměru
Prováděla se kanalizace.
V dubnu se začalo dláždit náměstí. Práce prováděla firma Stratil a Panáček. Při vykopávce u č.p. 66 se přišlo na „pokutnou“ dlažbu z r. 1611. Navážkou byl upraven „Husí rynk“ u Borovnického mostu za zámkem a okolí rybníčku Žabárny.
Vzhled náměstí se také změnil tím, že se domy
v letech 1938 – 1940 přestavovaly. Některé byly zvýšeny o poschodí.
Nebývalý stavební ruch se vysvětluje snahou o investování, protože se blížila
válka a také rozvojem turistiky (možnost ubytování letních hostů). Přestavěny
byly domy č.p. 9, 15 (Panský dům), 18 (Občanská záložna),19, 21, 30, 31,
37 (176), 42, 53, 74, 78 (pošta),
V prosinci byly zavedeny oděvní lístky (příděly).
1. ledna byl v Jimramově proveden německými úředníky odvod koní pro válečné účely. Z 26 obcí bylo odvedeno 18 koní, z Jimramova jeden.
Rok byl zemědělsky nepříznivý. Sníh napadl
v polovici prosince
3. srpna 1940 vyhořela Čermákova tírna pod Kabačkou (dnes je na tomto místě skládka údržby silnic).
Na Prosičce byl usnadněn výstup na skálu
vybudováním schodů a zábradlí (zábradlí bylo opraveno v roce 2008).