Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                           
                                                                                                                   

 Kapitola 17. - Události,

které klidný jimramovský život zpestřovaly – 1. část

 Jarmarky (jahrmarkt – výroční trh)

Roku 1521 vymohl Jan z Pernštejna Jimramovu privilegium odbývati dva výroční trhy, čímž byl Jimramov povýšen na městys. Později konaly se zde čtyři výroční trhy. Největší z nich byl trh mikulášský, kdy se nakupovaly různé potřeby na zimu. Trhy bývaly vždy v pondělí. Poněvadž v nynější době trhy ty úplně zanikly, zaznamenávám zde na památku, jak takový jimramovský „jarmark“ vypadal v době, když ještě v úplné slávě se konal.

Již v sobotu před trhem stavěli tesaři za dozoru obecního strážníka (policajta) na dolním náměstím proti čís. 20 a vedlejším, dvě proti sobě otevřené řady dřevěných kramářských bud, které měli pro všechny trhy pronajaty určití trhovci. Ostatní kramáři stavěli si v pondělí  boudy plátěné, nebo jen prkenné stoly (štonty).  Mnozí přijížděli do městečka již v neděli k večeru a přenocovali buď v hostincích, nebo ve svých vozech. Cesta na mikulášský jarmark bývala někdy velmi svízelná pro vánici a pamatuji se, jak jednou vichřice sfoukla jedny farmářské saně opatřené plátěnou boudou se silnice pod Ochozou dolů na Homolkovo pole.

V pondělí ráno až do poledne býval dobytčí trh. Pravý jarmark začal teprve po poledni. Proudy venkovanů i místních obyvatel procházely řadami bud, které začínaly před radnicí a táhly se po obou stranách dlouhého rynku až k lékárně čís. 11. Na jarmark přišlo též několik podezřelých lidí, kteří měli v úmyslu lacino nakoupit nebo po případě vylovit nějakou tobolku. Po těchto nezvaných kupcích však pilně pásli četníci, kteří v plné zbroji trhem procházeli a obyčejně některého pobertu ulovili.

O domy proti radnici (67, 68, 69) měli opřené své rámové věšáky čepičáři a kloboučníci, uprostřed náměstí vyložili své lesklé zboží klempíři ze Svratky a v jejich sousedství bednáři čistě opracované dřevěné putýnky, škopky, necky, máselnice, vany a j. vystavili. Tam také stávali výrobci dřevěných hraček s vozíčky, korbičkami a pestře malovanými dřevěnými panenkami, husary, koníky, skákajícími veverkami a mnoha jinými hračkami, též výrobci vařeček, hrábí, lopat, řešet, okřínů a ošatek zde byli.

Proti škole (kde se o trhu nevyučovalo) u domu „u Matějů“ bývala šestikrejcarová bouda, označená velkou šestkou, v níž každý kus vyloženého zboží byl za pevnou cenu 6 kr. r. č. k dostání. Tato bouda velmi lákala děti – byloť v ní mnoho hraček, zvláště malých panenek.

Před hostincem „u Slunce“ dráždila chřípě kolemjdoucích libá vůně horkých „koňských  biřtlí“  a pečených jaternic a jelit délky takřka pohádkové – za 3 kr. r. č. kus. Zvláštní milovník ovoce tohoto zvaný Kolčava tvrdil, že ještě delší jelita jsou o jarmarku v Radiměři a také tam na ně chodil!

Hned vedle místní pekař prodával čerstvé rohlíky, krušinky a pletýnky, kus za 2 kr. i za 1 kr. U uličky kostelní proti kořalně žida Bradyho o jarmarku ovšem četně navštívené stávaly boudy perníkářů a cukrářů obsypané drobnými kupci obdivujícími nádherné zjevy perníkových Mikulášů, čertů, husarů, miminek, koní a celé hraničky výborného marcipánu. U cukrářů velkému odbytu se těšily cukrové „špalky“, zvlášť rumové a „podušky“ sladové za 2 kr. kus. Mnohý špalek vězel již za skrání malého labužníka, který pro líbezný požitek z používání této lahůdky plynoucí, zapomínal, že jeho tvář, pod kterou se špalek skrývá velmi neesteticky se vyjímá podobajíc se oteklině při bolení zubů.

Hned vedle „Turek“ rodem z Bystřice v bílé kazajce a zástěře s fezem na hlavě nabízí  pravý turecký med, který z velikého bochníku ostrým sekáčem krájí. Med býval dobrý, bývaly v něm mandle!

U silnice jakýsi jako rtuť pohyblivý človíček s vynikající vyřídilkou prodává různé drobnosti velmi znamenité jakosti, ku př. má na skladě tobolku: zevnitř kůže, zvenku kůže, každý se podívat může, kůže ze sedmdesátileté babičky dobře vyklepaná, panty jako u vrat, zámek jako u stodoly, bouchá to jak z revolveru, to všecko za 25 krejcarů. Onde zas jiný podnikavec,  lámaje tuze češtinu, prodává jakýsi zázračný kapesní nůž v němž se nachází: jeden velky nuž, jeden maly nuž, jeden englický diamant na skla šezání, jeden cánštechr, jeden štepolcír špunty flašce vytáhnout – celý div za 30 kr.

U sochy sv. Jana stojí písničkář a zpívá s celou rodinou za doprovodu dýchavičné harmoniky nejnovější písně tištěné v tiskárně Anny Bergrové v Litomyšli. Při tom rákoskou ukazuje na nejdramatičtější momenty písně zobrazené postupně na velké plátěné tabuli velmi realisticky. Pod ochranou téhož svatého sedí  na  vřelých cihlách báby zelinářky v kožich nadité u hromad pomerančů a fíků.

Dále procházíme dvěma řadami bud se zbožím střižným, hotovými součástmi oděvů, dámských a dívčích klobouků, rukavic, punčoch, papučí a všech možných jiných věcí, které se tenkráte na jarmarcích kupovaly. Na malých „štontech“  mají svoje výrobky vyloženy dýmkaři a nožíři, i provazník vyložil zde svoje zboží. Neschází zde ani prodavač kancionálků, modlitebních knih a kalendářů.

A potom dvě řady ševců – dvě nekonečné řady – s botami mužskými z natřené i nenatřené kůže, s botkami ženskými i dětskými. Zde jest trh velmi čilý, vždyť je zima na krku. Na „husím rynku“ hrnčíři vystavili svoje křehké výrobky.

Volání kramářů, někdy křik i hádky, smích, pláč dětí, ječení dětských trubek, vrzání harmonik, hvízdot píšťalek a muzika z hospody „u Slunce“, vše splývá v nepopsatelný chaos, který trvá do soumraku. Koupěchtiví již nakoupili – odcházejí. Kramáři skládají neprodané zboží a boudy – odjíždějí. Vše se ztiší a nad Jimramovem zavládne opět  ticho zimní noci.

Jindy, obyčejně v létě, zvířena hladina klidu příjezdem komediantů, kteří rozbili svůj stan na náměstí, kde je nyní park: Bývala to nejčastěji rodina akrobatů Karfiolových, kteří byli artisty prvotřídními, zvláště na visuté hrazdě a laně nízkém i vysokém, jakož i akrobacii pozemní. Vedle nich jezdívala sem rodina Berouskova, stejně dovedná. Někdy přijel sem i cirkus Kellner a Kludský, oba v začátcích.

Loutkáři přijeli do Jimramova zřídka kdy a hráli takovým způsobem, že byla školní mládeži návštěva loutkového divadla zakázána. Tento zákaz týkal se návštěvy divadla vůbec. Pouze jednou za mého dětství bylo nám dovoleno jíti do loutkového divadla. Byl zde nějaký lepší loutkař a hrál hru „Dobytí města Sibině“. O divadle ochotnickém jedná se v kap. IX. b.  

Divadelní společnosti

Již kolem r. 1870 byla zde jakási divadelní „šmíra“, která hrála jakýsi rytířský kus, v němž hlavní osobou byl rytíř Fabiáno Fabiáni. Jak se tento výplod dramatické literatury jmenoval není mi známo. Vím jen, že byl terčem vtipů dorostlým studentům. Později zde hrála společnost ředitele Trnky, která hrála v Palírně Prodanou nevěstu a Cikánského barona. S touto dobrou společností byli zde dva pozdější členové Národního divadla v Brně: sl. Hanusová a p. Malý. Též tři členové orchestru téhož divadla Pulkrábek, Korbař a Haken tenkrát zde v orchestru hráli. Později sem častěji jezdila společnost ředitele  Štětky. I tehdejší činohra městs. divadla v Prostějově pod vedením ředitele Jeřábka zde několikrát hrála. Před rokem 1940 hrála zde společnost ředitele Nádhery. Vystoupil zde i kabaret strýčka Křópala. V poslední době hraje zde pravidelně „Horácké divadlo“.

Biografcestující p. Šandery byl zde asi v roce 1910/11. Měl svoje elektrické osvětlení dosud v městečku nevídané. Nyní má Jimramov stálé kino „Sokol“, které hraje vždy v sobotu a v neděli.

Občas zavítal do Jimramova nějaký eskamotér, který svoje umění provozoval obyčejně v hostinci. Byli to nejčastěji „professořiKessel a Willmann se svým famulusem Tužkou. Byli to výborní mnemotechnikové a eskamotéři s kartami.

Cestující obchodníci podomní

Gráni tj. podomní obchodníci z Kraňska, nosili drobné galanterní zboží v malých almárkách na zádech. Mívali dobré zboží, ale drahé. Nejznámější  z nich byl Kuretič, který sem chodil až do první světové války.

Bosňáci ve svém rázovitém národním kroji též časem se zde objevili prodávajíce hole, turecké čibuky, špičky, nože, dýky a j. zboží. Nadsazovali značně ceny a dalo se s nimi smlouvati až na polovinu.

Když u nás vymizela výroba domácího plátna, přišli do Jimramova občas z Čech pláteníci, od nichž hospodyně kupovaly všechno zboží plátěné. Zboží nosili ve ve velkých rancích na zádech a místo hole měli dřevěný okovaný metr. Nejznámější z nich byli otec a syn Havlové z Červ. Kostelce a židovka Hermannova z Poličky.

Občas se v Jimramově vůz vrchovatě naložený lepším košíkářským zbožím, které u nás nebylo k dostání. Obyčejné koše pletli si hospodáři sami, nebo je kupovali od chudších lidí zdejších, kteří je pěkně dělali.

Do domů také svoje výrobky nosili na prodej výrobci košťat. slaměnek, vařeček i nožů.  Též sklínkaři ze Slovenska po domech prodávali obyčejné sklenice. Občas přišel i žid kůžkař. Také místní obchodníci se zeleninou roznášeli ji po domech.

Cestující řemeslníci

Občas přišli brusiči, sklenáři a klempíři a především dráteníci  od Trenčína v létě i v zimě se zde objevili. Spravovali (drátovali) rozbité nebo prasklé hliněné nádobí, prodávali pasti na myši a jiné drátěné zboží a hlavně žebrali. Před i po vánocích zpívali svoje slovenské koledy a bývali zde rádi vídáni. Chodili ve svých národních krojích bílých, vlněných, úzkých, obyčejně ne moc čistých nohavicích spadajících dole do opánků, opásaných širokým koženým pásem, pobitým mosaznými hřeby, v hrubé plátěné košili, obyčejně velmi špinavé, a hnědé haleně v létě jen přes ramena přehozené. Nosili až po ramena dlouhé vlasy hojně namaštěné a na hlavě malý kulatý klobouček. Přes rameno přehozen byl řemen od kožené mosaznými ozdobami pobité kabely a na zádech nesli kola drátu a svoje zboží. Zánikem užívání hliněného nádobí zanikli i dráteníci. Někteří se naučili letovat a spravovat emailové nádobí, ale těch je málo. Všichni odložili svůj rázovitý kroj. Už nikdy nebude se ozývati jejich volání: Drátovať! Dajte nečo vydelať!

Lidé potulní

Savojští dudáci (Pfiferavi) přišli sem skoro každý rok. Jeden z nich nadýmal veliké dudy hraje pouze základní  tóny. Na hlavě měl mosaznou jakousi korunu ověšenou zvonky a rolničkami, které pohybem hlavy zvonily. Na zádech měl velký buben, na který tloukl palicí upevněnou na lokti pravé ruky. Činelly a triangl, které se nahoře na bubně nacházely, uváděl v pohyb dlouhým řemenem jehož konec byl připevněn na podpatky boty. Melodii hráli dva pištci na hoboje. Jiní savojáci přijížděli s velkým italským orchestrionem, nádherně zdobeným, který projížděl Jimramovem hlučně vyhrávaje. Tažen byl dvěma malými poníky.

Méně vítány byly v Jimramově návštěvy uherských cikánů, kotlářů, kteří v počtu dosti značném sem přijížděli. Bývali vyzdobeni pestrým svým krojem, ozdobeným bohatě stříbrnými knoflíky a penězi. Byli to velcí statní muži a mladé ženy vynikaly orientální krásou. Staré cikánky zato vypadaly jako čarodějnice z pohádek. Jezdili sem také cikáni z německého rudohoří. To byli  muzikanti a prodávali housle.

Až z Rumunska přišli sem medvědáři  s ubohými medvědy a opicemi, doprovázejíce jejich tanec tamburinou a monotonním huhňavým zpěvem. I kejklíři s velbloudem  sem kdysi přišli.

To by byly asi všechny atrakce, které se v klidném běhu života jimramovského vyskytovaly. Nakonec vzpomenu ještě domácích potulných muzikantů čili šumařů, jejichž více nebo méně falešná muzika občas porušila klid Jimramova a líbila se těm, kteří si myslili, že pro nějaký ten falešný půlton Jimramov se nezboří.

A poslední, snad nejubožejší ze všeho lidu potulného byli flašinetáři  (od ital. flažeolet), zvaní jinde kolovrátkáři, kteří se svým mnohdy dýchavičným nástrojem, jejž buď na zádech nosili, nebo na dvoukolovém vozíku vozili, ode vsi ke vsi putovali a tam nejoblíbenější odrhovačky vyhrávali. V každém flašinetě byla také jedna píseň nábožná, kterou hrál flašinetář před domy nábožností vynikajícími. Lepší flašinetáři hráli i „opery“. Byli vítanými hosty mládeže, která ráda kolem vyhrávajícího křepčila.

Též harmonikář, obyčejně slepý, časem se u nás objevil. Mnozí harmonikáři hráli velmi pěkně. Harfeníci zřídka sem přišli a českého dudáka jsem v Jimramově nikdy neviděl. Dudy nebyly nástrojem našeho kraje. Ani cimbál nehrál u nás nikdy k tanci. 

 

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY