Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                               
                                                                                                                  

 

                Soukromý i veřejný život našich předků

                Léto, prázdniny    

Měsíc červen bývá u nás vlastně prvním jarním měsícem. Je-li červen teplý a přijdou-li včas  deště, má to u nás velmi příznivý vliv na vývin veškeré úrody. Hlavně tráva luční se během června rychle vyvine tak, že koncem měsíce začne senoseč. Měsíc červen rychle uplyne a než se nadáme jsou zde školní prázdniny. Za mého mládí končil školní rok dne 31. července a prázdniny trvaly do 15. září, tedy šest týdnů. Později zavedeny prázdniny od 15. 7. do 15. 9. , tj. osm týdnů.

Doba prázdnin byla dobou volnosti pro děti, ač mnozí větší žáci pomáhali rodičům při pracích polních (sena, žně) anebo pásli dobytek a husy. Přes to však našla se volná chvíle, kdy si každý z nich mohl zaběhnouti do lesa na jahody, borůvky a houby.

S největší oblibou zdržovala se v létě mládež na loukách u řeky nebo v řece, kde na mělčinách chytali chlapci  „špulce“ a raky. Mnozí větší byli dokonalými pytláky a nasazovali pod vrbami vnadidla  (splávky) na nichž i mnohá štika uvízla. Oblíbeným koupalištěm byla Kotkovice, tenkráte hlubší a delší. Řeka se v létě několikrát lovila. Řada rybářů se „saky“ uzavřela po celé šíři tok řeky a druhá řada postupovala z určité vzdálenosti proti nim nadhánějíc ryby sochory na jejichž konci řetězy upevněny byly. Kořist rybářů bývala značná. Chytit při jednom lovu 10 – 12 štik nebylo zvláštností a někdy byly chyceny štiky značně velké. Kromě štik bývaly zde i parmy, jelci, okouni, pstruzi a hlavně mnoho podouství. Ryby „tvrdé“ měli rybáři odevzdat majiteli rybolovu (velkostatku), ryby měkké patřily rybářům. Dle počtu rybářů rozděleny pak na hromádky a přidělovány rybářům. Každý rybář nesl si obyčejně domů plnou putýnku ryb.

Těchto lovů zúčastňovali se jako rybáři lovci i nejpřednější občané jimramovští snad z prastarého zvyku (viz roboty). Mezi nimi byli i zdejší rodáci Alois a Vilém Mrštíkové, známí spisovatelé. I Dr. Jiří Guth s velkou zálibou lovům přihlížel. Největší zájem o lovy měla ovšem mládež školní.

Tenkráte byla ještě řeka po obou březích vroubena řadami vysokých olší a vrbovým houštím, které pod svými kořeny poskytovalo mnoho úkrytů rybám a rakům, ano i vydrám. Raky chytali kluci přímo v děrách rukou. Větší lovy na raky podnikaly se v noci, s hořícími smolnicemi (fagulemi). Při těchto lovech nachytalo se mnoho raků, zvláště ve Věcovci. Asi kolem r. 1900 a po něm začalo raků ubývati a brzo byl rak vzácností. Dávala se vina umělým hnojivům, byla to však spíše nějaká nemoc. Od zřízení regulace řeky ryb valně ubylo a raci zmizeli docela.

Pokusím se ještě napsat, jak to vypadalo na jimramovských zahradách před  regulací řeky.  Místo nynějších hrází a k nim sahajících plotů byly zde krásné, bujně zelené louky, každoročně zavlažené a pohnojené zátopou jarní a mnohdy i letní. Loukami blízko břehu řeky vedla cestička, kterou se rádi procházeli ti, kteří nechtěli dále na procházku jíti a chodili tudy i ti, kteří nechtěli jíti po ulici. Za každým domem byla zahrádka mnohem menší, než zahrady nynější a u plotu zahráek byly lavičky, kde se rády scházely za nedělního odpoledne sousedky „na kousek řeči“. Byla to jejich jediná zábava za celý týden. Každý dům měl v řece svoji „lávku“ (dlouhé široké prkno opatřené na jdnom konci dvěma nohama, kterými stála v řece, druhý konec prkna připevněn byl kolíkem ku břehu. Lávku měly jména dle domů a sloužily dobře při máchání prádla, které se také hned u řeky bílilo. Větší hospodářské domy měly již tehdy v zahradách svoje prádelny s kotlem na vyváření prádla. Chtěl-li si někdo vykoupati nohy, sedl si na lávku a spustil nohy do tekoucí vody. Sám jsem jednou viděl spisovatelku Terezu Novákovou s jejím chotěm PhDrem Josefem Novákem, který byl mým professorem  na gymnásiu v Litomyšli, kterak se tímto způsobem osvěžovali na své pěší pouti naším krajem. Ve dne se koupávaly i lávek děti – dle hloubky vody – menší u Mašíkovy lávky, větší u lékárníkovy.

Večer se tam koupávaly ženy, které ještě tenkrát neběhaly ve dne polonahé kolem řeky. Slunění nebylo tenkrát ještě vynalezeno. Propagátorem slunění u nás byl známý politik JUDr. Vladimír Fáček, který se se svojí rodinou na břehu řeky slunil, k mravnímu rozhořčení několika bigotních bab, které na Hané řepu okopávaly.

Sumou – Krásně bývalo na jimramovských zahradách a stará píseň místní dobře vystihuje krásu tu i ve smyslu jiném:

Ještě já se podívám
            k jimramovským zahradám.
            Jestli je tam ještě
            modrooké děvče
            já si na něj zavolám.

Bylyť louky jimramovské přímo stvořeny ku chvilkovým večerním dostaveníčkům.

 

            V měsíci červenci přijeli na prázdniny studenti. Jimramovští studenti studovali v minulých dobách na školách v Litomyšli (staroslavné gymnasium, filosofie, později reálka, opět zrušená, nejpozději žens. učitel. ústav), v Poličce (nižší reálka, zrušená, pozd. učit. ústav), v Brně (gymnasium, reálka, bohosloví) a v Novém Městě (reálka). Vysoké školy studovali v Praze, ve Vídni a později v Brně (techn.). Do svých studijních míst konali studenti cesty žebřinovým povozem naloženým kufry a uzly peřin. Tímže způsobem cestovali zpět. Nejbližší železniční stanice byly Svitavy, Hlinsko, Tišnov). Že cesty studentů na prázdniny nebyly smutné,  jistě každý uvěří, leda snad v tom případě , když některý z nich nesl domů „husu“. Toto rčení pochází z dob, kdy páni profesoři (patres piatrum scholarum) klasifikovali prospěch číslicí 2, která má určitou podobnost s řečeným posvícenským ptákem. Ku cti jimramovským studentům dlužno jest konstantovati, že „husy“ domů nenosili, o čemž svědčí to, že mnozí z nich v různých oborech vynikli. Cesty na svátky konali také buď povozem nebo sáněmi nebo i pěšky (na velikonoce a sv. svatodušní). Brněnští, pražští a vídeňští studenti musili nastupovat do vlaku na nejbližší žel. stanici ve Svitavách, kam dojížděli povozem.  Za nejstarších dob studovali v Litomyšli, v Brně, ve Vídni a v Prešpurku (viz kap. IV). Do těchto míst konali asi cesty s jimramovskými měšťany – formany, kteří tam pravidelně za obchodem jezdili (viz kap. XII). Později studovali někteří studenti na něm. reálce v Jihlavě.

Příjezdem studentů oživl jindy klidný Jimramov.  Pokud moje paměť sahá,  zúčastňovali se pilně práce na národním uvědomění obyvatelstva městečka, které se zde dostavilo ku podivu opožděně (viz kap. IX.). Studenti přinášeli ponenáhlu národní uvědomění hlavně do společnosti měšťanské a úřednické, tenktáte s oblibou němčící. Byli horlivými činiteli ve spolku divadelních ochotníků, v němž se soustřeďovala všechna vlastenecká kulturní činnost a čilými organizátory různých společenských podniků.

Studenti pozdější (v létech 1890 – 1900) pěstovali  pilně hudbu a měli vždy o prázdninách svoji dobrou kapelu. Hráli často a kolem nich soustřeďovala se samozřejmě veselá společnost nejen tancechtivé mládeže, ale i prvních letních hostí. Výlety pěší i povozy pořádali studenti každou chvíli a místní mládež držela s nimi. Někdy bylo toho tolik, že jednou jedna maminka čtyř dcer dala svému napolo vážnému rozhořčení proti této činnosti průchod slovy: „Kdyby chtěl čert už ty kluky se brat – já nemůžu s našima holkama nic spravit – pořád je to v luftě!“ Přes to však do nejbližší zábavy přišla děvčata také.

Studenti však pořádali nejen výlety, ale i vážné    kulturní podniky zvláště koncerty, neboť bylo mezi nimi několik velmi dobrých hudebníků (viz. kap. IX.). Také divadla hráli a to nejen o prázdninách, ale i o svátcích. Proto se všichni, studenti i domácí, těšili na prázdniny a nikdo by neuvěřil, jak takové radostné prázdniny rychle utekly a když 8. září se loučili studenti „obžínkovou zábavou“ s Jimramovem a vyprovázeli svoje dívenky (ovšem za dozoru maminek, které se však často s paní sousedkou cestou trochu zapovídaly tak, „že nic neviděly“, ukápla často slzička z modrých nebo černých očí dívčích a padla mnohá hubička na rozloučenou.

Při vší této činnosti studenti nelenošili a kde toho bylo potřeba dovedli vzít práci do ruky, hlavně při sklizni sena a o žních.

Po odjezdu studentů běžel život v Jimramově zase svým pravidelným mírným tokem tak, jako ta řeka Švarcava.

V domácnostech sklízelo se ovoce, kterého bývalo zde málo. Vařila se z koupených kadlátek povidla, nakládaly se okurky a v lepších domech se i zavařovalo.

Přišla sklizeň bramborů. Pasáci vyháněli dobytek na posečené louky, sesedali se do hloučku kolem ohníčku, v kterém si pekli brambory. Když pršelo, nebo foukal studený podzimní vítr, ukryli se před ním někde „pod mezu“ a na hlavy si nastrčili kapuce upravené z bramborového pytle. Někdy boudu postavili.  Na rynku začaly se objevovat fůry vysoko naložené uleženým lnem, který přiváželi hospodáři z okolních vesnic jimramovským lnářům. V tu dobu těšily se zájmu mládeže bouchačky zhotovené z dutých větví bezových, které se nabíjely zátkami urobenými z vytřeného lnu, který si mohl každý kluk snadno zaopatřit, neboť fůry vytřeného lnu jezdily stále Jimramovem.

Přišel deštivý podzim a mnohdy krutá zima a život v Jimramově plynul jednotvárně a nenávratně dál. Jen občas zčeřena byla hladina klidného jimramovského života většími nebo menšími událostmi, které v následující kapitole popsati se pokusím.

 

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY