Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                               
 

Vnitřní zařízení domů

Jak jsem se již dříve zmínil,  bylo v bytech tehdejších (za nejstarších dob) velmi málo nábytku: hrubý stůl, lavice, nějaká truhla na lepší šaty (všední se věšely na dřevěné kolíky ve stěnách). Spalo se na zemi nebo na peci.

V době pozdější bývaly v domech jimramovských pěkně pracované dubové stoly s trnoží, sedalo se na „lenůšku“ s ozdobně vyřezávanými lenochy. U oken bývala lavice s lenochem, kolem obsáhlých kamen též lavice (bez lenochu) a jedna nebo dvě pohodlné postele. Pro malé děti bývala zde skoro stále  „kolíbka“, ostatní děti, a bývalo jich hodně, spaly buď na peci, nebo v „šuplíkách“, které se na den zastrčily pod postele. Nad kamny na stropním trámě byla zavěšena lať na sušení mokrých šatů a vypraných plének, uprostřed stropu byla zavěšena holubička, buď z „vejdumku“ (vyfouknutého vejce) zrobená, nebo na jarmarce koupená. Na stěně bývala police s malovanými talíři a hrníčky, ve zdi zasklená „jarmárka“ s lepším nádobím a sklem z Milov.  Dále na stěnách kříž a obrazy svatých, za nimiž zastrčeny byly kočičky od květné neděle (u katolíků). U evangelíků byly zase obrazy Husa, Jana Žižky i Luthera a různé průpovědi z písma svatého.

Později objevují se pěkné almary (po jimr. jarmary), cinkostny (na cínové nádobí), veškostny (prádelníky), leštěné stoly a židle, jimž staré kusy nábytku se uhýbají – na půdu.

Ve starých sednicích bývaly nástěnné hodiny poháněné kamennými nebo železnými závažími, které mnohdy příšerným rachotem uplynulou dobu oznamovaly. V lepších hodinách nalézal se malý, dýchavičný kolovrátek (flešinet  - flažeolet), který každou hodinu zahrál nějakou kratinkou melodii (menuetto), v jiných zase bylo nahoře okénko, z něhož každou hodinu kukačka kukáním hlásila.

V posteli býval uložen chléb, aby neokoral a pod postelí byl zouvák.

Za starých časů stával skoro v každé sednici plátenický stav (veřtat), byly tan v zimě i přeslice a kolovraty. V síni na stěně bývalo zavěšeno snovadlo, na němž se upravovala osnova do brd a paprsků. V komoře nebo na půdě bylo motovidlo. Mnohde v koutě na hřebíku do stěny vbitém visely housle. Byl Jimramov za stara městečko muzikální.

Později, když veliká obývací světnice rozdělena byla příčkou ve světnice dvě, větší a menší, jak to dodnes jest, stává se druhá světnice světnicí parádní, v níž kromě masívního leštěného nábytku obyčejně ze dřeva ořechového bývá vždy postel vysoce nastlaná novými, hodně naditými peřinami s bělostnými povlaky, ozdobenými uměle háčkovanými vložkami, jimiž tmavočervená nebo modrá podložka na sypkách přišitá  prosvítala. Celý tento sklad peřin přikryt byl opět háčkovanou přikrývkou. Tyto ozdoby byly vlastnoručním výrobkem děvčat, která se nejen ve škole těmto pracím učila (od r. 1882), ale i dříve před tím  k některé dovedné paní „do léru“ chodila. V prádelníku čili „šifonéru“ složeny byly celé rázy bělostného prádla ženského,  (na tucty) ložního, ručníků, kapesníků, utěrek aj. – výbava to domácích dcerušek většinou též doma zhotovená, kterou se ráda panímáma pochlubila nejen sousedkám, ale i ženichově matce. 

V parádní světnici byly mnohdy předměty vskutku ceny umělecké, někdy však i bezcenné. A nebyly ty předměty umělecké výroby cizí. Jan Karafiát ve svých „Pamětech“ píše: „Představte si rajský strom, zlatými jablky obalený, ze dřeva uměle řezaný, 75 cm vysoký. Kolem kmene vine se zlatý had. Pod stromem stojí tři figurky  asi 28 cm vysoké, Eva levou rukou sahá po zapovězeném ovoci, pravou ruku nataženou jako když nabízí a dává. Adam pravou rukou již nese ovoce k ústům, levou pak k Evě vztahuje a otevírá, aby ještě dostal. A za nimi jde anděl s korunkou na hlavě a v pravici s mečem plamenným, blýskajícím se. V koši (koruně) stromu pak jsou zasazeny hodiny, bijící čtvrtě i celé hodiny a ukazující, kterého jest dne v měsíci. Číselník jest v průřezu 18 cm široký a má německý nápis František Vařák v Jimramově;  u vnitřku pak jest česky do mosazi vyryto: Roku 1807 nechal dělat Jan Karafiát z Jimramova.“

Takový  umělec – hodinář byl Frant. Vařák a nejzajímavější při tom jest, že hodinářem nebyl – byl tkalcem.

Hodiny tyto byly majetkem spisovatele „Broučků“ Jana Karafiáta a jsou asi dosud majetkem jeho dědiců.  (Vlastnila je Českobratrská církev evangelická, která je půjčila Jimramovu do Síně rodáků. Bohužel byla tato cenná památka odcizena.)

U jiných měšťanů byly hodiny sloupkové bohatě zdobené, které obyčejně stávaly na „cinkostně“ a byly skleněným „šturcem“ chráněny. Někdy stávaly na cinkostně sošky růz. svatých, nejčastěji P. Marie, umělecky bezcenné též pod příslušným „šturcem“, svícny pěkné práce mosaznické, ale i svícny ze „stříbrného“ skla s hromničkami. Sošky mívaly na krku zavěšený „dotýkaný“ růženec nebo u nohou nějaký obrázek z pouti. Na stěnách bývaly zavěšeny náboženské obrazy – křiklavé barvotisky. Mnohde ve světnici nebo i na schodišti zavěšen byl velký kříž, před nímž hořela malá olejová lampička. U evangelíků ovšem těchto ozdob nebylo.

Zámožní měšťané a úředníci panští měli byty zařízené nábytkem nákladnějším, mnohdy řezbami zdobeným a vykládaným, uměle pracovanými sekretáři, důkladně pracovanými skříněmi a postelemi za stara s nebesy, židlemi vycpávanými i divany. Stěny malovaných „pokojů“ zdobeny obrazy někdy skutečně umělecké ceny, jindy místním samoukem malovanými „landšafty“, i portréty členů rodiny, později reprodukcemi, nejčastěji mědirytinami nebo ocelorytinami. I vzácné sloupkové hodiny se sloupky alabastrovými často v těch pokojích bývaly i hodiny hrací (mám jedny takové hodiny, které však nejsou dat příliš starého neboť hrají dvě árie z Verdiovy opery „Rigoleto“ a sice dosud velmi pěkně). Byly zde i koberce a záclony. 

Důležitým kusem nábytku těchto pokojů byl skleník, v němž bývalo často krásně broušené české sklo i karlovarský porcelán a mnoho různých bibelotů cenných i méně cenných. Tam také uloženo bylo rodinné stříbro. Drahé potahy fotelů a kanape byly chráněny plátěnými povlaky, které při očekávání návštěvy honem se sundávaly. Ovšem tak zařízeny byly pokoje „parádní“ čili „salony“. V těch se nebydlelo. V obytných pokojích užívalo se nábytku staršího, který sloužil již druhé nebo třetí generaci.

V těchto rodinách nalézalo se dosti často „fortepiano“, neboť patřilo tenkráte ku vzdělání, aby slečna „z rodiny“ kromě němčiny znala hrát na „forte“ případně i zpívat – ovšem 6e německy. Piána tato byla velmi dlouhá. V bytech lovců nacházely se na stěnách lovecké trofeje. Ovšem bylo všude plno různých deček a jiných ručních prací někdy velmi dovedných výšivek zhotovených jemnými ručkami spanilé domácí slečny.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY