Výstavba továrny v Benátkách
1906 – 1907
Firma Löw-Beer ze Svitávky
hledala v roce 1905 místo pro postavení filiálky své textilky.
Rozhodla se postavit tkalcovnu v Jimramově.
Pohlednice z roku 1909
Na jaře roku 1906 se
objevil továrník Löw-Beer ve svém automobilu v Jimramově, společně s faktorem
Janem Chrištofem hledali nejvýhodnější místo pro stavbu továrny. Vyhlédli si
pozemky Josefa Bukáčka z č.p. 67
(proti dnes již zaniklému zahradnictví).
Místo bylo také výhodné vzhledem k blízkosti řeky Svratky k využití vodní
energie. Odpor obecních radních však jejich plán zmařil. Löw-Beer se proto poohlédl po jiném
pozemku na parcele č. 821 na trhonickém katastru, který patřil Josefu Čermákovi
z Jimramova č.p. 15. Tento pozemek těsně
přiléhal k několika domkům osady Benátky. C. a K. okresním hejtmanstvím v
Poličce pod č.j. 10985 byl vydán edikt, v němž bylo psáno, že firma Löw-Beer
předložila u tamního úřadu projekty se žádostí, aby jí bylo uděleno povolení ke
zřízení tka1covny a vodovodu a k odběru vody z řeky Svratky v Benátkách. Tento
edikt byl vyvěšen 19.8.1906 v Obecním úřadě v Trhonicích za tehdejšího starosty
Petra Puchara. To byla první listina, která seznámila veřejnost s výstavbou
továrny v Benátkách.
Téhož dne se konalo v
Trhonicích veřejné zasedání, tam se dostavili i benátští občané - Filip
Kadlec, Josef Procházka, Alois Semelka, Jan Kocanda, Josef Boháč, Josef Klukan
a Václav Krištof, aby projednalo záležitost se založením tkalcovny. Nikdo
neměl námitek proti stavbě, jen obyvatelé Benátek žádali zachování stezky
široké 2,70 m za jejich domky, neboť Svratka ještě nebyla regulovaná a při jarním
tání i velkých deštích se rozvodňovala do velké šířky. Stezka měla sloužit k
vynesení nejnutnějších věcí z domků při povodních. Někteří představitelé
Jimramova měli obavy, aby nebyla znečišťována řeka Svratka, ale když je
Okresní hejtmanství v Novém Městě na Moravě 21.8.1906 ujistilo, že voda bude
použita pouze pro pohon parního stroje, souhlasilo i jimramovské obecní
zastupitelstvo 3.9.1906 s výstavbou závodu.
Zajímavostí
však je, že už 12.8.1906 bylo započato se stavbou, jak se píše ve stavebním deníku
firmy Veselský z Jimramova, která byla stavbou pověřena. Tam se také píše, že
sám pan továrník Löw-Beer přijel určit 19.8. na staveniště, jakým směrem bude
budoucí stavba orientována.
Do
konce srpna 1906 se prováděly další výkopové práce pro stavbu továrny.
Odkopávka zeminy pro výstavbu, tzv. planýrka, činila 249,53 m3 .
Vykopávka pro základy hlavní budovy a kotelny, pro základy podpůrných pilířů a
komína dělala celkem 1158 m3.
Začátek stavby
Stavba střechy
tkalcovny
Během září se kopou základy
pro kotelnu a kouřovod a ihned se vyzdívají, provádí se také klenba kouřovodu.
Cihelné zdivo rychle pokračuje jak na správní budově, tak na stavbě tkalcovny.
Od 10. do 25. září jsou zemní i stavební práce ztíženy dlouhotrvajícími dešti.
28. září přichází stavbu zaměřit geometr, jemuž pomáhají tři místní dělníci -
Klapálek, Bednář a Rasbier. Všichni tři dohromady dostali za 1,5 dne mzdu 2,70
K.
V měsíci září a listopadu
(do 29. 11.) byla zastřešena, omítnuta a obílena správní budova, položeny
podlahy a dlažby ze šamotových dlaždic, položeny schody až na půdu, provedena
instalace splachovacích záchodů i vnitřní obílení místností. Současně s tím
byla vyzděna, zastřešena a omítnuta kotelna. za 1 m2 dvakrát bílený
včetně materiálu se platilo 12 haléřů. I když mrzne, práce pod střechou
pokračují nerušeně dál. Dělají se omítky v tkalcovně, která má plochu 793 m2,
za 1 m2 účtuje firma panu továrníkovi 65 haléřů.
Do konce prosince 1906 se
začisťují betonové stropy v tkalcovně o ploše 1336 m2 a chystá se
vykopávka základů pro parní lokomobilu, která má být ještě do konce roku
přivezena z poličského nádraží.
Čtyři
tesaři po deset dnů zpevňovali mosty v Korouhvi a v Benátkách. Přeprava
lokomobily se uskutečnila právě na Štědrý den 24. 12. Protože bylo hodně sněhu,
vypravilo se 14 mužů s lopatami k Poličce, kde měli zabezpečovat cestu sněhem
těžkému nákladu. Lokomobila se přepravovala na trojích saních, protože tak bylo
její těžiště níže, než kdyby se přepravovala vozy. Skládala se z žárotrubnatého
kotle o výhřevné ploše 53 m2 a dvouválcového parního stroje s
kondenzací o výkonu 150 HP. Jejím výrobcem byla brněnská firma Brandt a
Thuillier.
Dovozem lokomobily byly
práce na nové továrně naplánované na rok 1906 splněny. Také v Jimramově se
mnoha rodinám o Vánocích 1906 žilo veseleji, protože byla stálá práce -
základní zdroj obživy.
Ještě
na závěr několik čísel ze stavby továrny v roce 1906. Za čtyři měsíce výstavby
by 10 dodáno z okolních cihelen přes 214 000 ks cihel a to:
z
jimramovské cihelny 129430 ks, z korouhevské cihelny 28 850 ks, z poličské cihelny
33 450 ks, z dalečínské cihelny 20 972 ks, ze Sulkovce 1 500 ks,celkem 214202
ks pálených cihel.
Za 1 000 ks cihel i s
dovozem se platilo 40 korun, od dovozu 1 000 cihel se platily 4 koruny. Většinu
cihel na stavbu přepravil povoz pana Chrištofa, pozdějšího ředitele továrny.
První polovina roku 1907
byla v novém závodě ve znamení usilovné práce. Firma Veselský staví dvě budovy
- sklad příze a stáje pro dva páry koní s bytem pro kočího a přilehlou kolnou
pro seno a slámu.
Sklad
příze byl stavěn z lomového kamene, cihly byly použity jen na obezdění dveří.
Půdorys budovy byl 45,4 x 11,1 m. Dřevěná vazba stála 3275,61 K. Podpůrné
sloupy vazby byly dřevěné, podlahy z pálených dlaždic. Sklad byl rozdělen na
tři nestejně velké části, měl čtyři vchody opatřené posuvnými vraty z vlnitého
plechu. Přirozené osvětlení zajišťovalo sedm světlíků ve střeše. Za omítnutí
kamenného zdiva se platilo 70 haléřů na 1 m2, plocha omítek činila
1219,32 m2.
Byt kočího a konírna s
přilehlou kolnou obsahovaly 93 m3 cihelného zdiva, za 1 m3
se platilo 18 K, plocha vazby činila 145 m 2. Za položení 1 m2
dřevěné podlahy se účtovalo 3,10 K.
Poslední stavbou provedenou
firmou Veselský v roce 1907 byla stavba hnojiště. Vykopávka s betonovým
vyzděním stěn a dna o rozměrech 2,6 x 2 x 1,3 m stála celkem 175,42 koruny.
Celkem dostala firma
Veselský za stavební práce zaplaceno: v roce 1906 28 830,87 K v roce 1907
16087,40 K, celkem tedy 44 918,27 K
V
této ceně nejsou zahrnuty výdaje za betonové stropy tkalcovny, světlíky, asfaltové
střechy a hlavně za 25 m vysoký komín,
jehož stavbu provedla vídeňská firma specializovaná na stavbu továrních
komínů. Kromě dokončovacích stavebních prací brněnská firma Brandt a ThuilIier
usazovala parní lokomobilu a v tkalcovně se stavělo šedesát anglických
tkaIcovských stavů s horním prohozem, tzv. fackovaček. Prvním mistrem tkaIcovny
byl Adolf Chalupník, který měl tkalcovskou školu. Prvním upravovačem byl
benátský občan František Procházka a druhým Šplíchal z Jimramova.
V létě 1907 postoupily
montážní práce tak daleko, že firma Moss – Löw-Beer, továrna na sukno ve
Svitávce, podala žádost na Okresní hejtmanství v Poličce o kolaudaci továrny.
C.K. Okresní hejtmanství v
Poličce dne 1.7.1907 pod číslem jednacím 8905 sděluje: K žádosti Vaší, podané
na zdejší úřad, udílím na základě výsledku komisionelního šetření a jednání,
dle předpisu článku 25 a 26 živnostenské novely ze dne 15.3.1883 číslo 39 říšského
zákona a pak článku 17 a 83 zákona o právu vodním ze dne 28.8.1870 Č. 71
zemského zákona ze dne 3,9,1906 konaného. Živnostenské schválení ke zřízení
mechanické tkalcovny na pozemku Č. kat. 821 osady Benátky obce Trhonic, avšak
jedině toliko za následujících podmínek: následuje 31 bodů na třech stranách
zápisu, kde jsou např. požadovány bezpečnostní kryty a ochranné žebříky pod
hnací řemeny, průchody mezi stroji a podobné dodržování bezpečnostních
předpisů a nařízení. Tak bylo slavnostně 30.7.1907 uděleno dle III. odstavce
živnostenského řádu povolení k provozu továrny.
Použit materiál, který
z kroniky továrny
vypsala Mgr. Věra Křížová a
zveřejnila v Jimramovském zpravodaji 1998.