Výstavba továrny v Benátkách 1906 – 1907                        hlava1.jpg

                     Firma Löw-Beer ze Svitávky hledala  v roce 1905  místo pro postavení filiálky své textilky. Rozhodla se postavit tkalcovnu v Jimramově.

         fot_296   Pohlednice z roku 1909

                     Na jaře roku 1906 se objevil továrník Löw-Beer ve svém automo­bilu v Jimramově, společně s faktorem Janem Chrištofem hledali nejvýhodnější místo pro stavbu továrny. Vyhlédli si pozemky Josefa Bukáč­ka z č.p.  67 (proti dnes již zaniklému  zahradnictví). Místo bylo také výhodné vzhle­dem k blízkosti řeky Svratky k využití vodní energie. Odpor obecních radních však jejich plán zmařil.  Löw-Beer se proto poohlédl po jiném pozemku na parcele č. 821 na trhonickém katastru, který patřil Josefu Čermákovi z Jimramova č.p.  15. Tento pozemek těsně přiléhal k několika domkům osady Benátky. C. a K. okresním hejtmanstvím v Poličce pod č.j. 10985 byl vydán edikt, v němž bylo psáno, že firma Löw-Beer předložila u tamního úřadu projekty se žádostí, aby jí bylo uděleno povolení ke zřízení tka1covny a vodovodu a k odběru vody z řeky Svratky v Benátkách. Tento edikt byl vyvěšen 19.8.1906 v Obecním úřadě v Trhonicích za tehdejšího sta­rosty Petra Puchara. To byla první listina, která seznámila veřejnost s výstavbou továrny v Benátkách.

                     Téhož dne se konalo v Trhonicích veřejné zasedání, tam se dosta­vili i benátští občané - Filip Kadlec, Josef Procházka, Alois Semelka, Jan Kocanda, Josef Boháč, Josef Klukan a Václav Krištof, aby projed­nalo záležitost se založením tkalcovny. Nikdo neměl námitek proti stav­bě, jen obyvatelé Benátek žádali zachování stezky široké 2,70 m za jejich domky, neboť Svratka ještě nebyla regulovaná a při jarním tání i vel­kých deštích se rozvodňovala do velké šířky. Stezka měla sloužit k vynesení nejnutnějších věcí z domků při povodních. Někteří představitelé Jimramova měli obavy, aby nebyla znečišťo­vána řeka Svratka, ale když je Okresní hejtmanství v Novém Městě na Moravě 21.8.1906 ujistilo, že voda bude použita pouze pro pohon par­ního stroje, souhlasilo i jimramovské obecní zastupitelstvo 3.9.1906 s výstavbou závodu.

Zajímavostí však je, že už 12.8.1906 bylo započato se stavbou, jak se píše ve stavebním deníku firmy Veselský z Jimramova, která byla stavbou pověřena. Tam se také píše, že sám pan továrník Löw-Beer při­jel určit 19.8. na staveniště, jakým směrem bude budoucí stavba orien­tována.

Do konce srpna 1906 se prováděly další výkopové práce pro stav­bu továrny. Odkopávka zeminy pro výstavbu, tzv. planýrka, činila 249,53 m3 . Vykopávka pro základy hlavní budovy a kotelny, pro základy podpůrných pilířů a komína dělala celkem 1158 m3.

fot_293

 

Začátek stavby

 

Tab 165b

 

Tab 166a

 

fot_294

 

fot_295

 

 

Tab 166b

 

Stavba továrny 4

 

 

Tab 166c

 

Stavba střechy tkalcovny

 

 

                     Během září se kopou základy pro kotelnu a kouřovod a ihned se vyzdívají, provádí se také klenba kouřovodu. Cihelné zdivo rychle pokračuje jak na správní budově, tak na stavbě tkalcovny. Od 10. do 25. září jsou zemní i stavební práce ztíženy dlouhotrvajícími dešti. 28. září přichází stavbu zaměřit geometr, jemuž pomáhají tři místní dělníci - Klapálek, Bednář a Rasbier. Všichni tři dohromady dosta­li za 1,5 dne mzdu 2,70 K.

                     V měsíci září a listopadu (do 29. 11.) byla zastřešena, omítnuta a obílena správní budova, položeny podlahy a dlažby ze šamotových dlaždic, položeny schody až na půdu, provedena instalace splacho­vacích záchodů i vnitřní obílení místností. Současně s tím byla vyzdě­na, zastřešena a omítnuta kotelna. za 1 m2 dvakrát bílený včetně mate­riálu se platilo 12 haléřů. I když mrzne, práce pod střechou pokračují nerušeně dál. Dělají se omítky v tkalcovně, která má plochu 793 m2, za 1 m2 účtuje firma panu továrníkovi 65 haléřů.

                     Do konce prosince 1906 se začisťují betonové stropy v tkalcov­ně o ploše 1336 m2 a chystá se vykopávka základů pro parní loko­mobilu, která má být ještě do konce roku přivezena z poličského nád­raží.

        

Tab 172b                     Čtyři tesaři po deset dnů zpevňovali mosty v Korouhvi a v Benát­kách. Přeprava lokomobily se uskutečnila právě na Štědrý den 24. 12. Protože bylo hodně sněhu, vypravilo se 14 mužů s lopatami k Poličce, kde měli zabezpečovat cestu sněhem těžkému nákladu. Lokomobila se přepravovala na trojích saních, protože tak bylo její těžiště níže, než kdyby se přepravovala vozy. Skládala se z žárot­rubnatého kotle o výhřevné ploše 53 m2 a dvouválcového parního stroje s kondenzací o výkonu 150 HP. Jejím výrobcem byla brněn­ská firma Brandt a Thuillier.

                     Dovozem lokomobily byly práce na nové továrně naplánované na rok 1906 splněny. Také v Jimramově se mnoha rodinám o Váno­cích 1906 žilo veseleji, protože byla stálá práce - základní zdroj obži­vy.

Ještě na závěr několik čísel ze stavby továrny v roce 1906. Za čtyři měsíce výstavby by 10 dodáno z okolních cihelen přes 214 000 ks cihel a to:

z jimramovské cihelny 129430 ks, z korouhevské cihelny 28 850 ks, z poličské cihelny 33 450 ks, z dalečínské cihelny 20 972 ks, ze Sulkovce 1 500 ks,celkem 214202 ks pálených cihel.

                     Za 1 000 ks cihel i s dovozem se platilo 40 korun, od dovozu 1 000 cihel se platily 4 koruny. Většinu cihel na stavbu přepravil povoz pana Chrištofa, pozdějšího ředitele továrny.

                     První polovina roku 1907 byla v novém závodě ve znamení usi­lovné práce. Firma Veselský staví dvě budovy - sklad příze a stáje pro dva páry koní s bytem pro kočího a přilehlou kolnou pro seno a slámu.

Sklad příze byl stavěn z lomového kamene, cihly byly použity jen na obezdění dveří. Půdorys budovy byl 45,4 x 11,1 m. Dřevěná vazba stála 3275,61 K. Podpůrné sloupy vazby byly dřevěné, pod­lahy z pálených dlaždic. Sklad byl rozdělen na tři nestejně velké části, měl čtyři vchody opatřené posuvnými vraty z vlnitého plechu. Při­rozené osvětlení zajišťovalo sedm světlíků ve střeše. Za omítnutí kamenného zdiva se platilo 70 haléřů na 1 m2, plocha omítek činila 1219,32 m2.

                     Byt kočího a konírna s přilehlou kolnou obsahovaly 93 m3 cihel­ného zdiva, za 1 m3 se platilo 18 K, plocha vazby činila 145 m 2. Za položení 1 m2 dřevěné podlahy se účtovalo 3,10 K.

                     Poslední stavbou provedenou firmou Veselský v roce 1907 byla stavba hnojiště. Vykopávka s betonovým vyzděním stěn a dna o roz­měrech 2,6 x 2 x 1,3 m stála celkem 175,42 koruny.

                     Celkem dostala firma Veselský za stavební práce zaplaceno: v roce 1906 28 830,87 K v roce 1907 16087,40 K,  celkem tedy 44 918,27 K

V této ceně nejsou zahrnuty výdaje za betonové stropy tkalcov­ny, světlíky, asfaltové střechy a hlavně za 25 m vysoký komín,  jehož stavbu provedla vídeňská firma specializovaná na stavbu továrních komínů. Kromě dokončovacích stavebních prací brněnská firma Brandt a ThuilIier usazovala parní lokomobilu a v tkalcovně se sta­vělo šedesát anglických tkaIcovských stavů s horním prohozem, tzv. fackovaček. Prvním mistrem tkaIcovny byl Adolf Chalupník, který měl tkalcovskou školu. Prvním upravovačem byl benátský občan František Procházka a druhým Šplíchal z Jimramova.

Tab 172a     Tab 172c

 

                     V létě 1907 postoupily montážní práce tak daleko, že firma Moss – Löw-Beer, továrna na sukno ve Svitávce, podala žádost na Okres­ní hejtmanství v Poličce o kolaudaci továrny.

                     C.K. Okresní hejtmanství v Poličce dne 1.7.1907 pod číslem jed­nacím 8905 sděluje: K žádosti Vaší, podané na zdejší úřad, udílím na základě výsledku komisionelního šetření a jednání, dle předpisu článku 25 a 26 živnostenské novely ze dne 15.3.1883 číslo 39 říš­ského zákona a pak článku 17 a 83 zákona o právu vodním ze dne 28.8.1870 Č. 71 zemského zákona ze dne 3,9,1906 konaného. Živ­nostenské schválení ke zřízení mechanické tkalcovny na pozemku Č. kat. 821 osady Benátky obce Trhonic, avšak jedině toliko za násle­dujících podmínek: následuje 31 bodů na třech stranách zápisu, kde jsou např. požadovány bezpečnostní kryty a ochranné žebříky pod hnací řemeny, průchody mezi stroji a podobné dodržování bezpeč­nostních předpisů a nařízení. Tak bylo slavnostně 30.7.1907 uděle­no dle III. odstavce živnostenského řádu povolení k provozu továr­ny.

 

                     Použit materiál, který z kroniky továrny vypsala Mgr. Věra Křížová a zveřejnila v Jimramovském zpravodaji 1998.