Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                               

                Soukromý i veřejný život našich předků

                Jaro    

 První poslové jara, skřivánci a sněženky se již dříve objevili na polích a lukách. Již se žlutají na lukách i petrklíče, na jívách, lískách, olších jehnědy i v houšti u háje nachový květ lýkovce. Ale i na ulicích a náměstí Jimramovském objevují se první poslové jara – knoflíky. Hra v knoflíky jest u jimramovských kluků hrou nejoblíbenější. Knoflíky mají i svůj „kurs“. Jedno dvojče   platí dvě jednušťata. Každý kluk má knoflíky uložené v malém pytlíčku. Nepřeje-li mu štěstí, nebo utká-li se s hráčem řemeslným, vyprázdní nejen pytlíček, ale obětuje v naději na výhru knoflíky od kalhot, nevzpomenuv na to, že mu doma tento čin ve zlé vyložen bude. V tu dobu uvidíme v Jimramově často kluky, kteří pohrdajíce počtem šesti knoflíků k držení kalhot obvykle potřebných omezili počet jejich na dva, jeden vpředu a druhý vzadu., čímž druhá šle stala se zbytečnou. To jsou oběti hráčské vášně. Proto také byla hra v knoflíky přísnými pedagogy stíhána a čas od času provedena přísná prohlídka žactva, při které mnohý knoflíky naditý pytlíček zkonfiskován byl, což mělo za následek, že kluci do školy knoflíků nenosili.

Pohlaví něžné holdovalo na jaře hře s kaménky, kterou některá děvčata ovládala s dovedností podivuhodnou, vymýšlejíce stále nové obtížnější kombinace ve sbírání  a chytání kaménků. Tato hra hrávala se nejvíce na schodkách sochy sv. Jana  Nepomuckého.  Kromě knoflíků hrávali hoši často hry míčem. Míče si dělali sami buď z kravských chlupů anebo stačilo také klubko osnovy. Míče gumové byly vzácností a neosvědčovaly se neboť se snadno „palejstrou“ prorazily. Míče byly asi velikosti jablka. Hrály se hry: Koza,  klepaná, na tři cíle, na rady, brantribus.  

Při hře míčem užívalo se zde jednoho zkomoleného latinského slova, které kluci asi od studentů pochytili: Místo „hoď mi míč!“ volalo se „pilámo“ (míč jmenuje se latinsky pila – 4. pád pilam.  Kluci v Litomyšli volali správně latinsky „pilam!“.

Dvě jarní hry, jinde obvyklé, v Jimramově nikdo neznal. Bylo to „tyčkrle“ a „káča“. V pozdějších dobách vytlačily kuličky hru v knoflíky i v kaménky a kopaná hry míčové.

April! – bláznivý měsíc začínal i u nás tím, že každý se snažil nic netišícího známého „vyvésti aprilem“. Kromě běžného posílání pro „komáří sádlo“ a „oxtradium“ vyskytly se mnohdy vtipy velmi podařené. Tak ku př. v noci ze dne 31. 3. na 1. 4. r. 1945 vzbudila noční hlídka dva občany ohlašujíc jim  senzační zprávu, že válka s Německem je skončena. Jeden z občanů těch „věc tu předvídal“ a druhý popadl hasičskou trumpetu a chtěl radostnou tu zprávu všemu obyvatelstvu vytrubováním zvěstovati.

Počasí dubnové nezadá si nikdy s bláznivou pověstí měsíce. Krásné slunné počasí střídá se s deštěm a chumelenicí třeba několikrát za den.

Nejslavnějším dnem měsíce dubna byl u nás jeho poslední den, zvláště večer toho dne, jako předvečer prvního máje. Večer posledního dubna „pálily se čarodějnice“. Na kopcích Jimramov obklopujících vzplály večer ohně a kolem nich rejdili jako skřítci malé postavičky jimramovských kluků hořícími košťaty mávající a do výše je vyhazujíce. Na tento groteskní rej byla vždy pěkná podívaná z ulic a náměstí městečka, kterými za starších dob procházela místní hudba, vyhrávající veselé pochody. Obyvatelstvo městečka vycházelo ze svých příbytků a procházelo se náměstím. Pozdě v noci ohně vyhasly, rej hořících košťat ustal a občané ukládali se  k spánku, z něhož byli však brzy ráno probuzeni veselou hudbou, která vítala 1. máj. Platilo tedy i v Jimramově „opravené‘ dvojverší z Máchova „Máje“:           

Byl první máj, byl lásky čas, a muzikanti hráli zas!

Hudba pochodovala městečkem a před domy význačných osobností zahrála zastaveníčko (štandrle).  Stavěti máje v měsíci máji nebylo u nás nikdy zvykem.

V měsíci máji změnila se kouzelným dechem jara celá tvářnost Jimramova. Řeka, do nedávna rozvodněná, plynula opět tiše pod šumící Horou, z jejíž temné zeleně bělaly se břízky zvedající svoje novým listím zdobené korunky k jasnému slunci. V zahradách rozkvetly aurikule, narcisy a sedmikrásky (čačenky). Nad zoranými poli Hané vesele si zpívají skřivánci, z Hory hvízdá kos a na zahradách ozývá se špačíček pán. Vlaštovky a jiřičky vrátily se z daleké své pouti. Lidé pracují nejen na polích, ale i v zahrádkách, neboť jimramovští mají rádi svoje zahrádky a starají se o ně, aby byly pěkné. V radostném ruchu a chvatu jara zapomíná se rychle na nedávno minulé ponuré dny zimy a podjaří zvláště, když v máji sluníčko pěkně hřeje, což nebývá u nás vždy, neboť se u nás říká, že máme 8 měsíců zimu a 4 měsíce chladno. To není ovšem úplná pravda, poněvadž dovede sluníčko i v Jimramově někdy v červenci pořádně zatopit (1948 až + 42°C). Ale pravda je, že se u nás v máji ještě teplem nerozpustil. Teplé jarní počasí míváme obyčejně v červnu. Po zeleném trávníku kolem řeky batolí se husy s houfy žlutých housátek a mnohá kvočna, která místo kuřat vyseděla káčata zoufale pobíhá po břehu řeky bojíc se o svoje nezvedené děti, které do řeky utekly.

V zahradách kvetou pivoňky – blíží se svátek Božího Těla. Slavný církevní průvod, v němž za hudbou kráčí dlouhá řada družiček začínající nejmenšími z opatrovny Christianea a končící krásně urostlými dívkami dospělými sype květiny na cestu knězi nesoucímu nejsv. svátost oltářní. Katoličtí občané jimramovští zúčastňují se tohoto průvodu vždy v počtu skutečně imposantním. Do nedávna chodili v průvodu i zástupci obecního úřadu, školní mládež s učitelstvem a místní sbor dobrovolných hasičů, Orel a jiné katolické spolky, což v poslední době ustalo. Přes to však účast na slavnosti té není o nic menší, ano, možno říci, že v poslední době vzrostla. Průvod kráčí městečkem ku čtyřem oltářům postaveným u určitých domů, což jest jakýmsi privilegiem domů těch, které své oltáře samy zdobí. Každý oltář stojí mezi dvěma řadami břízek. Jest u nás nepěkný zvyk, že někteří lidé, zvláště venkované, vracejíce se po skončené slavnosti domů, břízky ty lámou a jejich větve domů si berou. Dávají prý je do polí, aby nepotlouklo. V den Božího Těla, zdržují se i místní evangelíci prací, které by mohly ráz této slavnosti rušiti. Jen jednou jeden „pokrokový“ evangelík vozil o Božím Těle na pole – hnůj.

Odpoledne po požehnání odvedla za starších dob hudba družičky a mládež vůbec k Sólu, kde jim k tanci hrála. O tom psal jsem již dříve.

Na konci měsíce máje nebo na počátku června připadají svátky svatodušní. O těchto svátcích, zvaných též letnice, byl zde zvyk zdobiti veřeje (panty – závěsy) oken lípovými ratolestmi. Zvyk ten v poslední době úplně vymizel.

Na Svatou Trojici jest v evangelickém chrámu Páně slavná konfirmace mládeže evangelické. Před konfirmací vykonají konfirmanti zkoušku z náboženství, ku které se od velikonoc ve zvláštních hodinách pilně připravovali. Konfirmací jsou přijati jako řádní členové do církve.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY