Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                           
 

                Soukromý i veřejný život našich předků

Ostatky, velikonoce   

 Ostatky - konec masopustu.

V Jimramově nebylo za mé paměti žádných lidových zvyků jinde obvyklých. Objevily se snad ojediněle maškary, ale ty nebyly součástí lidového zvyku. O ostatcích byla obyčejně některá ze spolkových tanečních zábav. V domácnostech slavily se dobrým jídlem s nevyhnutelnými koblihy, smaženými  na sádle nebo na čerstvém lněném oleji.  Proto předcházela ostatky zabíjačka, která byla jakousi rodinnou slavností, při které asistovali všichni členové rodiny mistru krvavého řemesla řeznického, který s dovedností přímo virtuosní rozsekával všecky pro lahodnou náplň jiternic potřebné části ovaru dvěma ostrými sekáčky – nebylo tehdy ještě strojků na mletí masa. Mezi tím pojídali domácí i pozvaní hosté ovar, čili krenflaiš. Mistr zatím se zručností podivuhodnou vyrobil celou hromadu jitrnic a jelit, které za dozoru některého člena rodiny v kotli uvařeny jsouce srovnány byly v řadách na prkně v komoře, aby vychladly. V kotli vařila se také tlačenka – presbuřt. Polévka v kotli měla nejen všechny dobré chuti, ale i sílu, inu „byla jako volej“ a jakpak by ne? Vždyť se v ní vařil ovar, jitrnice, jelítka, z nichž některé prasklo a do polévky vyteklo. Polévky bylo hodně a hospodyně posílala ji svým známým s „výslužkou“, tj. s několika jiterničkami a jelítky a kouskem ovaru na ochutnání. Také chudinu, která si pro polévku přišla,  podělila hospodyně polévkou někdy patřičně zředěnou. K obědu pak upekla notný kus vepřové pečeně. Odpoledne stáhl mistr sádlo ze zabitého vepře a oddělil je od kůže. Maso pak rozřezal na „šrůtky“. Část masa spotřebovala se čerstvá, ostatní se nasolilo, do škopku uložilo a polilo vodou, v níž rozpuštěna byla sůl a přidán rozetřený česnek. Zároveň s masem naložena byla slanina (špek). Uležené maso i slanina udily se doma v komíně. Syrové sádlo se rozkrájelo a škvařilo, aby byla zásoba „mastného“ na celý rok. Z kůžek se udělal „sulc“, škvarků bylo množství a jedly se delší dobu s brambory nebo s chlebem. A když se čerstvé uzené maso vyndalo z komína byla z toho radost nemalá, zvláště u dětí. Vůbec byla domácí zabíjačka zdrojem blahobytu celé rodiny na delší dobu, a proto se všichni  na zabíjačku těšili obsluhujíce nic netušícího paška, aby co nejvíce tloustl. Dnes (1948) čteme tento popis jako pohádku, při níž se nám sbíhají sliny v ústech a přece ještě před 10ti léty mohl si uskutečnění její každý dovolit, byt tenkrát 1 kg vepř. masa v drobném prodeji za 14 – 15 Kč. Dnes stojí 1 kg téhož masa „na černo“ 220 Kčs. Inu pokrok je všude – i v cenách.

 Po ostatcích nastává u nás jak v přírodě  tak i v denním životě nejsmutnější doba tj. půst. Zima povoluje – teplo ještě není – jaro je jen v kalendáři. Rozbředlý sníh – déšť – a bláto – opětně sníh a mrazy střídají se po celý měsíc březen. Ani Matějova pila a Josefova širočina někdy nepomohou, ačkoliv druhý z jmenovaných světců jest patronem mnoha jimramovských Josefů a Pepinek. Proto jest svátek sv. Josefa u nás polovičním zasvěceným svátkem.

Teprve počátkem dubna vyjíždí se do polí, ale obyčejně až po velikonocích.

Na neděli smrtnou chodívaly děti obyčejně z některé okolní vesnice v Jimramově dům od domu se „Smrtholkou“ tj. s ozdobeným malým smrčkem, na němž uvázaná byla hadrová panna. Zpívaly píseň: Smrtko, smrtko, milá. Byl to snad zbytek z dřívějšího lidového zvyku pohřbívání smrti – zimy. V tomto případě jednalo se asi více o obdarování chudých dětí, než o nějaký lidový zvyk.

Pašijový týden počínající nedělí květnou neliší se nijak svými zvyky od zvyků všeobecně známých, souvisejících s obřady církevními. Svěcení kočiček, klapačky a hrkačky, pálení Jidáše děje se zde právě tak jako všude jinde. V tomto týdnu pekou pekaři „jidáše“ tj. pečivo tvarem podobné svazku provazu.

Na velký pátek oslavují evangelíci památku ustanovení Večeře Páně způsobem velmi slavným naprosto se lišícím od ponurých velkopátečních obřadů katolických. Na bílou sobotu k večeru oslavují katolíci Vzkříšení Páně radostně a vesele za zvuku hudby, zpěvu a druhdy za střelby z hmoždířů. V průvodu nosí řemeslníci dosud staré cechovní postavníky pocházející snad z roku 1652. Boží hod velikonoční oslavuje se hlavně v kostelích obého vyznání. V katolickém kostele se žehnají po velkých službách Božích pokrmy zvláště mazance (bochníčky z bílé pšeničné mouky), barevná vejce a víno. Z dřívějších dob žehnali se i upečení velikonoční beránci.

V pondělí velikonoční chodí malí i dospělí chlapci za děvčaty „na šmerkust se žilami pletenými uměle z prutů červené vrby košíkářské po jimramovsku „linda“ nazvané. Děvčata pak dával chlapcům vajíčka, barvená odvarem z cibule (slupky) na žluto až hnědo a později různými anilinovými barvami. Kraslice byly u nás neznámou věcí. Ve mlýně pavlovickém viděl jsem za svého dětství barevná vajíčka, na nichž byly soustruhem vysoustruhovány bílé pásky příční. Jinde jsem nic podobného nikdy neviděl.

Bylo-li o šmerkustě pěkně chodily odpoledne celé rodiny, zvláště rolnické do polí „na mazanec“. Nesly ssebou malé dřevěné křížky,  zhotovené ze dřev na bílou sobotu při pálení Jidáše ožehnutých, svěcené kočičky od neděle květné a v košíku mazanec, vajíčka i jiná jídla a nějaký nápoj (kořalku). Křížky společně s kočičkami zapíchly do půdy jednotlivých tratí polních „aby nepotlouklo“ a potom usednuvše na mezi hodovaly. Svěcené kočičky dávaly se také ve světnici za krucifix i obrázky svatých, aby byl dům chráněn před požárem.

Po velikonocích nastaly první jarní práce polní – orání a setí.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY