Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                                 
                                                                                                                      

 

                Soukromý i veřejný život našich předků

                Svarby (svatby)

Jest prastarým zvykem provázeti tento důležitý krok v životě lidském veselostí, čili, abych užil termínu církevního, svatebním veselím. Po dojemných, pláčem nevěsty a maminky za sborového doprovodu celého ženského příbuzenstva provázených obřadech v domě nevěsty i v Chrámu Páně, muselo být na svatbě veselo a musilo se tančit. Tančilo se buď v domě svatebním nebo v hospodě.  R. 1728 směly se muziky o svatbách odbývati dle nařízení vrchností pouze v Panském domě.  Při svatbách se hodně jedlo a pilo. S velkou oblibou zpívaly se písně: Sivá holubičko, kdes byla? a Červená růžičko, proč se nerozvíjíš?. První z nich je dokazatelně jedinou místní lidovou písní, druhá zpívá se nápěvem zcela odlišným od stejné lidové písně české.

Přijela-li do Jimramova venkovská svarba s opletenými koňmi a rozmarýnou a bílými stužkami vyšňořenými svarebníky, nepřijela nikdy ani pomalu, ani potichu. Zpěv a výskání svatebníků přilákal vždy mnoho obecenstva zvláště malého a rozveselení svatebčané házeli dětem „hřebíčky“. Byla to směs mátových penízků (fefrmínc), hřebíčků (koření) a aby toho bylo víc přidáno slušné množství ševcovských floků. 
                Na zpáteční cestě z kostela zatahovaly báby kostelní uličku provazem,  pentlemi ozdobeným a svatebčané, uctění přípitkem, musili se vyplatit. Oslavné střílení, obvyklé dříve při slavných svatbách, bylo později zakázáno. O svatbách bylo v Jimramově velmi málo lidových zvyků. Svatbu řídila některá starší žena z příbuzenstva, zvaná „Stará svarbí“. Byli ovšem i mládenci a droužky. Za svatební ozdobu užívalo se myrthy a bílých stužek. Rozmarýna ještě při některých venkovských svatbách. Na svatební hostinu bylo zvykem zváti pana faráře, kaplana a varhaníka. Děti chodily „na čumandu“, na vesnicích stály hned za hosty v síni hodovní, později očumovaly aspoň v síni domu, nebo před vraty. Hospodyně podělila je koláči, jichž se na svatbu peklo velké množství – v chlebové pekárně. V poslední době tento způsob pořádání svateb úplně vymizel a na slavné svatby tam, kde dříve zvána byla celá vesnice, zve se nyní jen přízeň a nejbližší známí. Nemůže  si dnes nikdo dovoliti, aby na svatební hostinu věnoval tele, dvě prasata, celé hejno husí, kačen a kuřat a mnoho másla, vajec, cukru a j. dobrot  tak, jak se to dělávalo dříve.

         ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY