Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                              
 Opsáno bez úprav - s případnými chybami.
             

                Soukromý i veřejný život našich předků

                Nový rok, bály a taneční zábavy,  masopust

Konec občanského roku oslavován je v obou chrámech dne 31. 12. podvečer děkovnými službami Božími. Pořádání Silvestrovských zábav  bylo v Jimramově dlouho věcí neznámou. Jen v hostincích se sešli denní hosté, pro které hostinský ustrojil zvláštní „ouctu“. Bývala to mísa nakrájené šunky nebo jiný nářez. Pivovary dávaly na Silvestra pivo zdarma, a proto  s denními hosty přišli i nedenní.

O půlnoci přišel do hospody obecní ponocný v kožiše, ozbrojený halapartnou a odpískal 12 hodin, načež povinšoval pánům sousedům šťastný a veselý Nový rok. Pak nastalo všeobecné vinšování a přípitky. Toto loučení se Starým rokem a vítání Nového roku bývalo mnohem veselejší, než několikahodinné poslouchání nepodařených kupletů, kterému se dnes říká Silvestrovská zábava. Prováděla se všelijaká šelmovství a jednou jedna veselá silvestrovská společnost pojmenovala a tabulkami označila jimramovské ulice a různé budovy tak trefně, že ani vážený pan starosta, jda na Nový rok ráno do kostela, nemohl se udržeti smíchy.

A o Novém roce, to bylo teprv slávy a především vinšování. Vinšovaly děti především rodičům, dědečkům a bábinkám, kmotříčkům a kmotřičkám, žáci panu faráři, panu učiteli, úředníci panu hraběti i svým představeným, učňové a dělníci mistrovi a mistrové, čeládka hospodáři a hospodyni, zkrátka všichni navzájem vše nejlepší sobě přáli a dobrou vůli spolu měli.  Na potkání v ulicích i rynku se zdravili slovy „Šťastný a veselý Nový rok“ a tiskli si vzájemně ruce.

Malí gratulanti uměli sáhodlouhé vinše, které jim pan učitel napsal a které se tajně doma naučili, nebo nenaučili. A když se takový gratulant zakoktal, dal se obyčejně do pláče, no a tatínek, dědeček, kmotříček nebo pan farář řekl – no, no, vždyť je dobře – já vím, co mi chceš říci – já vím, že mne máš rád a celá gratulace skončila obyčejně se slzami v očích všech přítomných. (Čtenář si povšimne asi, že v pojednání o koktajících gratulantech píši v rodě mužském. Děvčata mívala vinše vždy dobře „našprtané“).

Pak bylo ovšem nachystáno něco dobrého na stole – sladkosti pro mládež, něco ostřejšího pro dospělé. Do malé dlaně vtiskl pak obyčejně oslavenec, když mu malý gratulant dával „pac“, pěkný bílý stříbrňáček.

O novém roce chodili přát kominíci, ponocný a později i listonoši roznášející blahopřání tištěná na nástěnných kalendářích a v poštovních knížečkách. Nový rok vůbec byl dnem vzájemné svornosti a dobré vůle. Škoda, že často jen nový rok!

Po novém roce poctěny byly domácnosti vzácnou návštěvou tří králů, kteří se na své diplomatické cestě stavili v Jimramově, aby i zde „štěstí a zdraví vinšovali“. Za starších dob chodil v ten den také pan učitel po domech a svěcenou křídou psal nade dveřmi příbytků ozdobným písmem K + M + B, začež koledou obdarován byl. Stanovená tříkrálová koleda obnášela 120 koláčů,  a proto s panem učitelem chodili žáci s košem.

První neděli po Třech králích začal masopust. Nebylo tehdy zvykem dříve než v ten den tančiti a také povolení ku taneční zábavě záviselo nejen na světské, ale i na církevní vrchnosti. Masopust byl nejen dobou veselí a tance, ale i dobou svateb. Páni a popanštělí měšťané pořádali „bály“ nebo Kränzchen“ = Věnečky, při nichž se tančily tance tenkrát moderní: polonaise, menuet, galop, quadrille francaise, quadrille à la cour,  cotillon  –  později valčík, polka a mazurka.  Tančily s též tance žertovné kupř.: Tři tanečníci vyzvali jednu dámu k tanci. Dáma zvolila jednoho z nich. Oba zbylí provázeli tančící pár tím způsobem, že jeden z nich svítil jim na cestu lucernou a druhý jim umetal cestu koštětem. Není mi známo byl-li to samostatný tanec, nebo byl-li součástí cotillonu. Poskytoval jistě dámě příležitost, aby svého vyvoleného veřejně vyznamenala. Při těchto zábavách dbalo se velmi všech tehdy obvyklých forem života společenského.

Dívky nenavštěvovaly taneční zábavy samy, vždy v průvodu matky, nebo jiné starší paní. Tanečníci byli vždy oděni černými šaty a měli bílé kravaty a bíle rukavice. Neslýcháno bylo, aby se někdo o lepší taneční zábavě opil. Takový člověk byl ve společnosti nemožný. Přes zachování těchto společenských forem bývaly jimramovské „bály“ velmi veselé – neškrobené.

Dosti dlouho trvalo, než se v Jimramově probudilo české národní vědomí a než toto vědomí proniklo do zdejších zábav. Vždyť české divadlo  se počalo hrát v Jimramově teprve po roce 1870 a „Beseda“ se tančila poprvé při národní slavnosti dne 2. srpna 1885!

Při tanečních zábavách lidových tančily se horácké lidové tance: Mysliveček, Zahradníček, Řeznická, Ševcovská, Židovská, Hubičková  a  Utíkej Káčo!

Tehdejší moderní tance přizpůsobil si lid podle svého. Tak Kupř. polonaise se lidově jmenovala špacírpolka. Později do lidových zábav pronikla polka, třasák, „kalup“, mazurka a posléze valčík – „tajč“. Z tanců předměstských panoval jeden čas „šlapák“.  S oblibou i při lepších zábavách se tancovala „sousedská“, obdoba německého tance zvaného „Ländler“.

Sousedskou muzikanti improvizovali z dlouhé řady písní lidových se sólovými vložkami některého nástroje (obyčejně klarinetu nebo trumpety) mezi jednotlivými písněmi. Hrála se obyčejně pozdě po půlnoci, když už měli tanečníci tančení a muzikanti hraní dost. Vůbec musili tehdejší muzikanti umět improvizovat, poněvadž při lid. zábavách byli placeni od kousku. Tanečník postavil se před muzikanty obyčejně s plecháčem piva v ruce, podal jej kapelníkovi, cvrnkl dvacetníkem na talíř muzikantský a zazpíval svoji písničku, muzikanti vpadli a tanečník již se otáčel se svojí nejmilejší v kole a ostatní s ním. U zdi blíže kamen zasedala „soudní stolice“ bab, jejich přísně kritickému oku nic neušlo a které měly nesporné zásluhy o to, že druhý den celá vesnice věděla, co se při „muzice“ stalo i nestalo.

Zábava bývala někdy klidná, někdy, když se chasa nepohodla (obyčejně pro děvčata) byla z toho rvačka. A když se rvačka zákrokem starších občanů uklidnila, tančilo se vesele dál.

V dobách pozdějších pořádaly „bály“ čili „plesy“ různé spolky. Byly to: Katolicko politická jednota a Sbor dobrovolných hasičů. Menší zábavy tzv. „Věnečky“ čili „Vínky“ pořádali Mládenci, Sousedé, Divadelní ochotníci, Řemeslníci aj. Od r. 1918 přibyly k pořadatelům zábav Tělocvičné jednoty Sokol a Orel. V nejnovější době pořádají se plesy Všedělnické a koordinační, které jsou vlastně zábavami politických stran.

O lepších zábavách hrávala hudba smyčcová  (obs. malého orchestru) – 6 lidových, za stara sextett nebo oktett, později neúplná hudba dechová. V nejnovější době kvílí i u nás při každé zábavě „jazz“ sestávající asi z pěti muzikantů s nezbytným saxofonem a bubnem.

Letošního roku (1947) přišlo do módy bráti i na nejlepší zábavy hudbu dechovou a tak bude letos hráti Národním socialistům, Komunistům a Sociálním demokratům na „Koordinačním plese – turecká muzika soudruha Buchty z Míchova.

Také všechny společenské formality, dříve samozřejmé, byly nyní zavrženy a uviděti při nejlepší zábavě celou společnost opilých mladíků není dnes vzácností.

 

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY