Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                           
 
                                                                                                                      

                Soukromý i veřejný život našich předků

                Slavnosti, zábavy                

První zábava v roce byla u Sólu na Boží Tělo. Po požehnání vedla hudba družičky a mládež vůbec na toto oblíbené místo. S nimi vyšel tam celý Jimramov.

Poslední zábavou byla „o poutě“ tj. dne 8. IX. Později (po r. 1880) pořádaly u Sólu  výlety jimramovské spolky:  Katolická politická jednota, Sbor dobrovolných hasičů. Také propagační výlety spojené s veřejným cvičením  Sokola, v době, kdy u nás Sokola nebylo, byly tam několikrát pořádány těl. jednotou Sokol v Poličce. I velké „Národní slavnosti“ konaly se u Střelnice. Nejpamátnější z nich byly:

1. Národní slavnost pořádaná divadelními ochotníky dne 2. 8. 1885, jejíž výnos 250 zl byl věnován na pořízení nového jeviště, ježto staré při požáru zámku dne 20. 6. t. r. na půdě v palírně shořelo.  O zdar této slavnosti měli velkou zásluhu tehdejší studenti.

2. Národní slavnost na oslavu stých narozenin Otce národa Františka Palackého dne 28. 8. 1898 o níž současný kronikář napsal, že byla velkolepá. Při této slavnosti provedla skupina krojovaných tanečníků poprvé v Jimramově lidové moravské tance, o jichž vzkříšení se tenkrát hlavně v Brně usilovalo. Tance cvičil student Josef. Pavelka.

Velké oblibě se těšily „školní výlety“, které se velmi podobaly později pořádaným „Dětským dnům“. Podnět k těmto výletům dal nově ustanovený řídící učitel katolické školy Karel Bastl r. 1885. Podobné výlety pořádala též škola evangelická ale na jiných místech (u Trhonic, u Strachujova). Dělalo to již tenkrát některým občanům jimramovským dobře, když mohli občanstvo rozdvojovat. Účinku to však nemělo, protože evangelické děti byly obyčejně všechny na výletě školy katolické a opačně.

Po založení Sokola v Jimramově byla i sokolská veřejná cvičení u Střelnice. Když však v Sokole provedena byla nešťastná čistka, namířená hlavně proti členům katolického nábož. vyznání, vystoupili skoro všichni  katolíci ze Sokola a tento se stal državou evangelíků. To mělo za následek založení Orla. Když pak majitel Střelnice, hrabě Richard Belcredi propůjčil tuto Orlu, nepořádal již Sokol svoje podniky u Střelnice, nýbrž na jiných místech, až do doby, kdy si zřídil svoje vlastní cvičiště u sokolovny.  Za doby protektorátu vzala velkou zkázu. Dřevěný sál se zřítil v zimě r. 1940. Podobně i kůželna a střecha sklepa vzaly za své. V roce 1946 snažil se Orel přivést toto místo opět do pořádku, což se mu částečně podařilo. R. 1948 byl Orel rozpuštěn a nyní se nestará o záchranu krásné a památné Střelnice nikdo.

Jak jsem již dříve podotkl, poslední zábava v roce u Sólu bývala o poutě 8. září. V Jimramově není „ta pouť“, nýbrž „ten pout“.  Pout přinášel nejen mládeži dospělé, ale i nedospělé drobotině vyražení a zábavu. V katol. kostele, zasvěceném památce Narození Panny Marie bývaly neobyčejně slavné Služby Boží za asistence četného duchovenstva, při nichž hlaholila s kůru slavná hudba, možná za stara „mit  Pauken und Trompeten“ jak v staré školní kronice píše „Musterlehrer“ Václav Kostrošic, později za Karla Bastla  bez jmenovaných nástrojů. Po Službách Božích na faře velká traktace a v domácnostech pouťový oběd. V celém městečku bylo pak celý den velmi hlučno. Dodati jest dlužno,  že pout slavili jak katolíci, tak i evangelíci. Hned u kostelní uličky bývaly boudy pernikářů, u sochy sv. Jana zelináři s ovocem,  hlavně švestkami a kvašenými okurkami a za školou, uprostřed náměstí, středisko zábavy poutní – kolotoč – dlouho v Jimramově nazývaný „rajčúra“, teprve později houpačk. Tam jezdili páni kluci na koních a jelenech, dokonce jeden kolotoč měl i lva a mořskou pannu s šupinatým rybím ocasem.  Jezdci trefovali se při jízdě krátkými tyčemi do „šajby“ a zasáhl-li některý z nich střed, ozval se ze šajby silný výstřel. Šťastná vítěz byl vyznamenán červeným praporkem, s nímž pak hrdě na svém oři dále rajtoval a směl se svézt následující kolo zadarmo. Jinak stála jízda na koni 2 kr, na jelenu a lvu 3 kr. Za jaký obnos se rajtovalo na mořské panně ušlo mé pozornosti, neměl jsem asi tenkrát o panny ještě zájmu.

Děvčata jezdila v korbách za 1 kr. jízdného. Našly se také amazonky, které jezdily na koni, ale to bylo zřídka, bezpochyby proto, že koně neměly dámských sedel a tenkrát ještě nechodily slečny v kalhotech.

Večer jezdila na kolotoči mládež dospělá, při čemž se velká legrace provozovala. Kromě toho se tančilo buď u Sólu, nebo v některé hospodě (obyčejně u Koruny).

Druhou a poslední podzimní zábavou bylo posvícení (císařské). Před posvícením postavila si chasa na Benátkách vysokou krásně zdobenou máj. U máje se o posvícení odbývala zvláštní rázovitá slavnost  - stínání beran, v níž vystupovaly tradiční osoby: kazatel, pardon, laufr, kat, družičky, písař, kominík a žid. Celý děj tohoto zvyku nemohu zde pro jeho obšírnost popisovati a jest jistě v některém národopisném díle zaznamenán. Pouze o přítomnosti figury žida  se zmíním, poněvadž má u nás svoji historii. Když r. 1715 pronajímala paní z Nieberů panskou koželužnu židu Marku Westenheimerovi, byla v nájemní smlouvě tato podmínka: „ Po posvícení musí žid kupovati kůže ve všech vesnicích ku panství náležejících na oslu jeda. Toto ustanovení způsobilo asi ve vesnicích mezi poddanými mnohou švandu a vrchnost to nic nestálo. Figura žida při zvycích posvícenských objevovala se i později, když páni židé jezdili v kočárech zabavovat propité selské statky, a objevuje se dodnes, když židé z našeho kraje zmizeli. Zůstala po nich jen – kořalka, bez které se dnes (1948) neobejde ani jedna „zábava“.

Že se chasa o posvícení mnohdy servala, nemusím ani podotýkati a dodávám pouze to, že v Jimramově bývala oslava posvícení jakousi výsadou chasy služebné. Pocházela tato chasa z různých okolních i vzdálenějších vesnic, kde se takto posvícení slavilo. Ve městech nebylo to zvykem.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY