Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                 
                                                                                                                       

 

                Soukromý i veřejný život našich předků

               

                Naši předkové neměli tak složitých životních požadavků jako my v době nynější. Proto byl jejich život klidnější, jednodušší a málo náročný. Žili klidným rodinným životem. Muži starali se o zabezpečení životních prostředků pro svoji rodinu, ženy byly věrnými pomocnicemi vedouce domácí hospodářství a starajíce se společně s muži o dobrou výchovu svých dětí.

Život v domácnostech rolnických, řemeslnických i jiných méně zámožných rodin byl takřka stejný. Pokud má paměť a různé zápisy mi stačí, pokusím se nakresliti obrázek, jak takové průměrné rodiny žily a co se kolem nich dělo.

Vstávalo se ráno časně, zvláště hospodyně (panímáma) vstávala „se slepicemi“. Vzbudila čaleď, byla-li v domě nějaká, uvařila snídani (polévku – později kávu), vypravila děti do kostela a do školy a ostatní do jejich práce. Hospodář zařídil práci buď v hospodářství, nebo v dílně, nebo odešel do úřadu neb jiného zaměstnání mimo dům.

V neděli a ve svátek se ode vší práce odpočívalo. Všichni šli do kostela, hospodyně na ranní, děti a čeleď na velké služby Boží. Přísně se na to dbalo, aby děti i učňové do kostela chodili. V létech 1816 až 1869 byla mládež, zvláště učni, přidržováni  velmi přísně k návštěvě nedělních opakovacích škol. V dobách pozdějších (r. 1899) byly církví evangelickou (farář Vondra) zavedeny nedělní odpolední besídky pro evang. mládež rázu církevního. I odpoledne v neděli bývala účast na službách Božích značná a tak světská rekreace začínala teprve po odpoledních službách Božích. Měšťané a sousedé měli pak odpoledne ještě nějakou schůzi obecního zastupitelstva nebo výboru sousedských lesů, později výboru záložny. Ty schůze bývaly v sále radnice, které se po  jimramovsku říkalo „rádnice“. Dole v přízemí radnice byla odedávna „hospoda“,  později „hostinec“, nebo dokonce „hotel“ a posléze „restaurace“. (Hospoda byla na radnici již r. 1600 a mluví se o ní ještě r. 1700. Snad byla později zrušena, poněvadž r. 1794 se znovu zřizuje.

Důležitým jednáním unaveni jsouce stavili se tam sousedé na občerstvení a v rozšafném hovoru se zdrželi až do večera. Někteří z nich rádi se pobavili s 32 loupežníky, po případě se škýzem, montem a pagátem. Nejvíce hrával se mariáš. Páni hrávali dámu i špády. Kuželník v radnici nebyl až asi do roku 1895. V Panském domě však byl kulečník již dříve. V létě byla velmi oblíbena hra v kuželky. Kuželna v radnici byla postavena r. 1870. Jak byla hra ta oblíbena, svědčí zápis, že dne 7. ledna 1875 hrály se na zahradě radnice kuželky. Byla toho roku abnormálně mírná zima. Tato kuželna nebyla však první v Jimramově.  Již mnohem dříve kolem r. 1848 bývala kuželna v domě čís. 18, kde měli páni „kasino“.  A hrálo se tam náruživě. Dva výteční kůželkáři zámecký lékař Schleiffer a vážený soused Wolf hráli kuželky při světle svíček dlouho do noci 1 hod za 1 zlatý!

I kulečník čili „piliár“ byl již v tu dobu v kavárně a vinárně žida Joachima Bradyho nyní čís. d. 20.

Kromě jmenovaných místností byl v Jimramově ještě hostinec v Panském domě, který tento název obdržel v r. 1672. Jako svobodný dům se připomíná již r. 1590. Po roce 1620 až do r. 1800 patřil vrchnosti a býval pronajímán různým pachtýřům. Zajímavá jest smlouva nájemní, uzavřená paní z Nieberů s nájemcem Ignácem Librou z roku 1728, která nájemce zavazuje k bohabojnému životu (neměl v době služeb Božích nikoho v hospodě trpěti), musil nápoje spravedlivě prodávati, s hosty slušně zacházeti a neměl nemajetným na dluh nalévati. V Pans. domě byla tenkrát také vinopalna (lihovar).

V roce 1877 bylo obcí koupeno sousedské místo č. 108, které bylo r. 1876 opraveno. Tam zřízena byla nová obecní hospoda „U koruny“. Stavení bylo přízemní až do r. 1896. Tam bylo středisko méně zámožných občanů, kteří si netroufali jít mezi pány sousedy do Radnice nebo do Panského domu a kteří místo chladného piva pili něco pro zahřátí. K témuž bohumilému účelu sloužila panská palírna, na jejímž místě stojí nyní Katolický dům  letos (1948) zabraný jako kulturní dům pro Svaz české mládeže. V 19. století panovala v Jimramově jako všude na Horácku – kořalka. R. 1902 bylo zde ještě 5 hospod a 7 kořalen!

Panská palírna  měla však v minulosti značný význam pro kulturní život zdejší, neboť měla nejlépe vyhovující místnosti pro divadlo. Zde zahájil r. 1874 Spolek divadelních ochotníků jimramovských a hrál zde do r. 1896, kdy se přestěhoval do nově postaveného sálu v obec. hostinci „U koruny“. Mládež ve věku asi do 18 let hostinců nenavštěvovala a učedníci nesměli vůbec do hostinců chodit. Mládež dospělá měla však také svoje zábavy, hlavně v létě „u Sólu“. V době kolem r. 1840 byla tam střelnice, v níž střílívali páni úředníci ze zámku a páni měšťané někdy do terčů (šajb) uměle malířem Ciliákem malovaných, někdy Pánu Bohu do oken. Šajby byly na louce na úpatí Holého vrchu. U Sóla byla také kuželna  a vedle ní pěkný sklípek, v němž bývalo dobře chlazené pívo z panského pivovaru, holba – později půllitr za 5 kr. Celá rovinka u Sóla byla vysázena košatými stromy, které za parného léta poskytovaly příjemný stín, v němž u primitivních stolů sedávala za nedělního odpoledne četná společnost. Při vchodu do tohoto parku byl postaven dřevěný „parasol“, později nahražený okrouhlým dřevěným sálem  od něhož dostalo celé místo jméno „U Sólu“. V tomto sále hrávala každé neděle odpoledne hudba (Dufkova) a nebude asi nikoho, kdo by o tom pochyboval, že při tom mládež neseděla.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY