Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                               
 

Oděv

Obyvatelé Jimramova šatili se hlavně v neděli a ve svátek po městsku. Ještě po roce 1880 byla zde firma „Bürgerlicher Schneidermeister“. Jaký byl kroj lidový se neví. Není ani památek, ani obrazů, ani popisu. Nosily se však asi všeobecně krátké kalhoty, punčochy a nízké střevíce, neboť bylo zde několik punčochářů. R. 1672 měli zde punčocháři svůj cech. Též existence kožešníků dokazuje, že se nosily nejen kožichy, ale i beranice a čepice lemované kožešinou.  Oděv mužský, zhotovený místními krejčími buď  z hrubších suken místními soukeníky vyrobených, nebo ze suken jemných z ciziny formany přivezených, nepodléhal rychlé módě a mnohdy dědil se v rodině z otce na syna. V létě nosili muži oděv lehčí, do práce plátěný, v neděli z lehkého sukna, v zimě nosily se do práce koženky z kožešiny beraní nebo kozlí (srstí dovnitř), kožešinové vesty, na cestu důkladné beranice a kožichy, v neděli šaty z teplého sukna a kožichy jemnější.

Do práce, hlavně v zimě, nosily se boty polovysoké s holínkami do půl lýtek sahajícími, nenačerněnými. Boty ty byly důkladné, dobře „fištronem“ vymaštěné a měly dle toho svou váhu.

S oblibou se v zimě nosily boty vysoké po kolena a do nich se nazouvaly valchové vlněné punčochy nahoře zdobené barevným okrajem, který nad botami přes kolena sahal. I tyto boty byly pečlivě vymaštěné. Za suché zimy nosily se vysoké boty plstěné, dole koží podšité a obšité (filcáky). Páni a zámožní měšťané nosili botky jemnější.

Na hlavách nosily se nejprve třírohé klobouky, později cylindry, čepice a v zimě beranice buď ohrnovací, nebo s klapkami na uši.

Vůbec, potrpěli si naši předkové na teplo, zvláště od noh, neboť se říkalo: „Hauptsoch dyž sou nohy v teple!“

Panímámy měly šaty sváteční buď z vlněných látek jemných, nebo hedvábné bohatě kanýry zdobené a velmi obšírné – ovšem dlouhé sukně. Na hlavách nosily zlaté nebo stříbrné čepce (zhotovené z krajek zlatými nebo stříbrnými nitkami protkaných). Přes šaty na ramenou nosily krásně květované loktuše buď vlněné s hedvábnými třásněmi (francly), nebo celé hedvábné, v zimě teplé vlňáky. Na rukou síťované rukavičky bez prstů, v zimě teplé rukavice s beránkem, objemné rukávníky (štucle) a kožíšky. Botky v létě „brynelové“, v zimě soukenné, mnohdy s beránkem, někdy i bačkorky. 

Slečny a mladé paní z rodin úřednických šatily se dle panující módy, v čemž je mládež měšťanská napodobila.

Ve všední dny do práce odívali se co nejjednodušeji, muži v šaty zhotovené z domácího plátny, ženy v kanafasky. Kanafas, který dovedli zdejší tkalci velmi uměle tkanými ozdobami zpestřiti, byl asi hlavní tkaninou, z které se zdejší lidový kroj ženský zhotovoval, a ozdoby tkalcem tkané byly asi hlavní ozdobou tohoto kroje. V poslední době bylo učiněno několik pokusů o vzkříšení horáckého kroje lidového, hledaly se výšivky, ovšem bezvýsledně. Byl také rekonstruován uměle jakýsi kroj (ženský), sice velmi vkusný, ale bohužel nehistorický.

Při práci na dvoře nebo ve chlévě obouvaly si ženy dřeváky, doma nosily pantofle, v zimě bačkory. Za deštivého počasí nosili sousedé jdouce do kostela neb do rady deštníky velikosti malého kolotoče, za počasí pěkného „španělky“ se slonovými nebo stříbrnými knoflíky.

Prádlo šilo se z domácího plátna, pro obyčejnou potřebu hrubší, pro lepší jemné. Jest ku podivu, jak jemné lněné plátno dovedli tehdy tkalci z příze našimi prababičkami napředené zhotoviti. Mám po svém dědovi, který zemřel r. 1866 ve věku 80ti let kapesník, který co do jemnosti si nezadá s nynějším batistem.

Mužské košile nemělypředu knoflíků jako nyní, byly v celku, jen vzadu za krkem měly malý rozparek, který se zavazoval tkaničkami. Límec byl přišit. Kolem límce uvazoval se černý nebo bílý šátek s umělou kličkou vpředu přes nějž vyčnívaly špice límce, někdy dosti dlouhé, zvané „fatrmordy“. Spodky na tkanici v pasu byly i dole u kotníků nohou tkanicemi uvazovány.  Byly plátěné, později barchetové. Mnozí řemeslníci, kteří pracovali doma, chodili doma ve spodkách v předu zakrytých modrou plátěnou zástěrou.

Ženy nosily do práce košile, jejichž vršek (stánek) byl z jemnějšího plátna s rukávky, kolem krku s tkanicí na zdrhování, spodek (podolek) z plátna hrubšího. Přes košile nosily ženy šněrovačku (kordulku) z kanafasu. Spodničky i vrchní sukně kanafasové.

Pod šaty nedělní oblékaly panímámy několik spodních sukní, poněvadž v tehdejší době byly v módě dlouhé, zvonovité, velmi obšírné sukně. Aby se docílilo u sukně žádaného tvaru, nosila se pod sukní zvláštní pérová konstrukce, zvaná „krinolina“. Později nosily se sukně užší, vzadu tunikou zdobené, pod nimiž se vzadu nosily zvláštní podušky tzv. „honzíky“. Jsem příliš neodborníkem, abych dovedl vypsat všechny rozmary ženské mody a zájemce najde je jistě v některém díle odborném.

Punčochy pletly si ženy samy velmi dovedně a ozdobně. Ve výbavě každé nevěsty bylo jich mnoho tuctů párů. Tehdejší dívky znaly různé ženské ruční práce, patřilo to ke vzdělání každé hospodyně. Dokud nebylo učitelek žens. ruč. prací (v Jimr. do r. 1883) učily se dospívající dívky těmto pracím u některé dovedné paní. Chodily „do lézu“.

Prádlo ložní:  Vše z plátna domácího. Poslamky hrubší, sypky jednobarevné z plátna velmi hustého, cíchy barevné červeně a bíle, nebo modře a bíle pruhované, u bílé. Peřím se nešetřilo a peřiny byly důkladné, jak co do velikosti, tak i co do náplně. Postele byly široké a za starších dob s nebesy a záclonami. Měliť naši předkové pověrečnou hrůzu před pavouky pokládajíce je za jedovaté.

Ručníky byly hrubé, domácí.

Kapesníky domácí barevné i bílé (Šnuptychle). Celkem těšily se kapesníky malé oblibě, zvláště u mládeže a lidu obecného. Nevyhnutelnou výzbrojí byly však pro šňupáky. Jejich kapesníky byly obvykle modré, zvíci trávnice, a byly asi zvědavé, poněvadž obyčejně vykukovaly ze zadní kapsy ctihodného šosáku svého pána a velitele.

Punčochy ženské na zimu vlněné, barevné, na léto bílé, někdy velmi ozdobně pletené. Mužské punčochy na zimu vlněné, buď doma pletené, nebo od punčocháře valchované, o nichž již dříve zmínka byla. Jinak nosily se „onuce“ tj. čtvercové kus plátna neb jiné teplejší látky, do níž se chodidla balila. Ve všední dny v létě obouvaly se boty na boso, chodilo se na boso i v pantoflích. Děti chodily v létě bosy.

Rukavice do práce šily ženy doma samy ze starých kusů suken. Byly to tzv. „palčáky“ čili „písničky“. Nebyly sice elegantní, ale za to teplé. Nosily se zavěšené na šňůře kolem krku. Lepší rukavice pletly se z vlny, anebo se koupily kožené s beránkem od „ančmochra“ o jarmarce (Handschuhmacher). Páni i měšťanští šviháci kupovali si jelenice.

Panímámy, paničky, slečinky i panny nosily v létě rukavičky síťkované (necované) dlouhé až nad lokty, nebo kratší, oboje bez prstů, v zimě vlněné a mimo ně rukávníky. Rukávníky nosily nejen ženy, ale i muži, zvláště myslivci. Mužské rukávníky byly obyčejně z kožešiny liščí, ženské z tchoří, kuní i beránčí.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY