Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky   
 .

            Řemesla oděvní -  krejčí, švadleny, kožešník, punčochář, kloboučník, čepičář, modistka.

            Krejčí, švadleny

            V purkrechtní knize z r. 1597 uvedena jsou tato jména: Duchek Krejčí 1590, Jarolím Krejčí 1609, Zachariáš Krejčí 1588, Dudek Krejčí 1603. Cech krejčovský existoval pravděpodobně r. 1652. Nový cechovní řád byl jim vydán 1653. Šili asi mužské i ženské oděvy, poněvadž o švadlenách není nikde zmínky. Pamatuji si, že za mého dětství (po r. 1880) nebylo v Jimramově vyučených švadlen. Obyčejné ženské šaty šily si ženy samy a lepší šaty daly si ušit u některé, která vynikala vkusem a dovednosti a získala snad v tom oboru zkušenosti někde ve městě. Bývaly to obyčejně sestárlé dívky z úřednických rodin, které neprovdavše se,  takto se živily. Šití dámských šatů nebylo ani za živnost pokládáno. Mladá děvčata „chodila do šití“  k těmto švadlenám, což se pokládalo za nutnou přípravu ku vdavkám.

            Šaty parádní a kabáty šili krejčí, nebo je kupovaly dámy hotové o jarmarcích nebo od cestujících.

            Krejčí byli obyčejně na zkušené ve Vídni a proto bývali velmi dovední. Dávali si rádi na firmy nápis „“Bürgerlicher Schneidermeister“. Jedna taková německá firma strašila v Jimramově ještě v roce 1870. Staré krejčovské rodiny byly rodina Wolfova, Kotinských a Lukasova. Vzorem starého poctivce byl stařeček Bervíd, který vysokého stáří (snad 90 let) se krejčovinou živil a neuvěřitelně nízkou cenu opravy šatů prováděl tak, že jeden známý vtipkař o něm říkal, že „počítá štychy“.

            Vysokého věku (92 let) dožil se mistr Vincenc Cink, který od svého mládí skoro celý Jimramov solidně a vkusně oblékal. Bylo zde větší množství drobných krejčích, kteří po r. 1880 šili „komisku „ tj. plátěné kalhoty, chlebníky pro rakouskou armádu. Za světové války šily se  zde i soukenné součásti stejnokrojů ve velkém množství tak, že šili i nekrejčí, hlavně ženy. Práci zprostředkovali faktoři. Od té doby se toto domácké krejčovství u nás udrželo přes dobu protektorátu až dodnes a poskytuje některým krejčím, kteří je výhradně provozují velmi slušný výdělek. Zakázkoví krejčí jsou v poslední době velmi poškozeni nedostatkem láte, podšívek, jakož i dělnictva (1948).

            Kožešník  býval vždy v Jimramově. Již r. 1596 připomíná se zde Jiřík Kožešník, přezdívka Koza, jehož potomci dosud zde jsou. Provozují však odedávna řeznictví.

            Za oněch dob nosily se hojně koženky (kalhoty z ovčí kožešiny s vlnou dovnitř), jež asi hojného upotřebení nalézaly u formanů, rovněž jako kožichy choděcí a cestovní, a důkladné beranice. Páni, zvláště myslivci nosili kožichy z lepších kožešin. Oblibě se těšily vydrovky a liščí rukávníky myslivecké, zavěšené na zelené šňůrce kolem krku.  

I dámy mladší i starší v zimě do kožíšků se halily a v „štuclích“  ruce si hřály. Štucle (rukávníky) starších dam vynikaly velmi ústyhodnou velikostí.

                Venkovští sedláci nosili také koženky, kožichy i beranice, takže kožešníci mívali vždy práce dost.

                Po roce 1880 býval zde jen jeden kožešník a ten šil hlavně čepice. V době přítomné není v Jimramově žádného kožešníka. Kožichy jsou nesmírně drahé a mohou si je koupit jen šmelináři a mocipáni. Lid se odívá polodřevěnými hadry a i těch je nedostatek (1948).

                R. 1672 byl v Jimramově cech punčochářů. Jména jejich nejsou mi známa, ale v domku čís. ... říkalo se za mého dětství u Punčochářů. Punčochy byly tenkrát důležitou součástí mužského oděvu. Myslím, že zdejší punčocháři nedělali jemné, snad hedvábné punčochy pro pány, ale vím, že vyráběli důkladné vlněné valchované punčochy, které myslivci, hajní, formani a venkovani nosili v zimě do vysokých bot. Punčochy ty sahaly nad kolena, takže z vys. bot vyčníval jejich ozdobný okraj. Do nízkých šněrovaček bot, dělali ovšem punčochy lehčí. Vyráběli též ženské punčochy vlněné, pestře pruhované. Jemné dámské punčochy pletly si paní a dívky samy, zdobíce je mnohdy velmi pěknými vzory. Nyní je zde jedna pletárna punčoch a jiného pleteného zboží – ovšem strojní (1948).

                Po roce 1880 byl v Jimramově kloboučník, který klobouky skutečně vyráběl. Kromě klobouků dělal též bačkory, v nichž  mládež ve sněhu vesele rejdilazanechávajíc za sebou stopy, za něž  by se nemusil stydět ani slušně urostlý slon. Pro zvýšení trvanlivosti byly bačkory obšity koží a opatřeny důkladnou podrážkou tak, že jejich rozměr se tímto opatřením podstatně zvětšil. Slušnými rozměry vyznačovaly se také plstěné boty vysoké jménem „filcáky“, které důkladně obšity a podraženy jsouce byly pravým dobrodiním pro ty, kteří za svým povoláním nuceni byli v zimě venku se zdržovati. Vůbec všecky tyto výrobky vynikaly velikostí a trvanlivostí, jakož  i důkladností.  I panímámy, slečinky a zvláště bábinky doma v bačkorkách rády šupajdily, což neznamená, že je nenosily v zimě i na „roráte“. Později byli zde kožešníci dva, kteří však s klobouky a čepicemi pouze obchodovali objednávajíce je z továren. Ti také mívali na skladě bačkory valašské. Nyní (1948) jest zde pouze jeden kloboučnický obchod.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY