Kronika Jimramova
Josefa
Pavelky
IX. Kulturní činnost
a) Zpěv
– hudba
Vzácný dar – hudební nadání dala příroda v hojné míře všem národům
slovanským, zvláště však nám Čechům, Moravanům a Slovákům. Není to však pouze
nadání reprodukční, ale i nadání komposiční. Lid náš uměl nejen zpívat a na
různé nástroje hrát, on uměli i komponovat. Cizí hudební znalci se diví, že
lidé, teoreticky hudebně nevzdělaní, dovedli skládati písně formálně naprosto
správné. Lidové písně šířily se ústním podáním z kraje do kraje a u
některých nelze vůbec určiti kde vznikly. Staly se majetkem celého národa.
My,
jsouce na hranicích Čech a Moravy, přijímali jsme vždy více kultury a tedy i
písní z Čech. Nuzné poměry, za kterých předkové naši v zdejším kraji
žili a o nichž na mnoha místech této kroniky zmínka jest, nebyly jistě
příhodnými pro hudební tvorbu našeho lidu a proto máme z našeho kraje
velmi málo písní komponovaných neznámými autory z horáckého kraje. Jediná
píseň pocházející velmi pravděpodobně z okolí Jimramova jest známá píseň „Sivá
holuběnko, kdes byla?“ Vedle této písně existuje zde jiný nápěv na slova české
písně „Červená růžičko, proč se nerozvíjíš?“. Obě tyto písně zpívaly se a dosud
se zpívají s oblibou na svatbách. I různé jiné české písně zpívají se zde
s jinými nápěvy.
Kostelní
zpěv ve starém jimramovském kostelíku se
měnil, jak se měnilo náboženské vyznání jimramovských obyvatelů. Možno tedy
usuzovati, že v kostelíku jimramovském od jeho postavení, až do první
polovice 16. století zněly písně prvních křesťanů moravských: Gospodi pomiluj
ny, Narodil se Kristus Pán, Vstalť této chvíli a později snad Svatý Václave,
které za doby české reformace, kdy dle starého zápisu v „Protocolum
domesticum“, celý kraj během českých náboženských a selských válek od katolické
víry odpadl a částečně k Husitům, částečně k Luteránům přistoupil,
byly vystřídány snad písní „Jezu Kriste, štědrý kněže“. A zněla jistě
naším krajem píseň vojsk husitských „Ktož jsú Boží bojovníci“, když tato krajem
táhla.
Při
protestantských bohoslužbách byl církevní zpěv soustavně pěstován. Z roku
1912 máme písemnou zprávu o tom. Jsou to stanovy „Sboru literátského“
vydané tehdejším majitelem panství Vilémem Dubským z Třebomyslic.
Artikule tyto byly sepsány dle vzoru artikulí literátských sborů církve
augsburské a proto nebyly roku 1631 c.k. komisí potvrzeny, „poněvadž listina
nadační se vztahuje pouze na lutheránskou a proto kacířskou víru“. Tak zaniklo
prvé sdružení, které v Jimramově církevní zpěv (protestantský)
pěstovalo. ¨
Po roce
1620 nastala Jimramovu doba velmi zlá. Celé městečko dvakrát vyhořelo,
(r. 1589 a 1643) přes Jimramov přešlo mnoho cizích vojsk, r. 1680
vypukl zde mor. Za těch poměrů nebylo asi jimramovským do zpěvu (viz války
husitské a třicetiletá).
O snaze
zvelebiti zpěv církevní máme zprávu z roku 1750. Tehdejší majitelka
panství Marie Antonie svobodná paní z Waldorfu nařizuje, že „učitel a
zpěvák, kromě znalosti řeči české a německé musí býti znalcem hry na varhany a
jiné hudby, musí cvičiti chlapce zpěváky, aby hudba a zpěv v chrámu Páně
náležitě provozovány býti mohly“. Nařizuje dále – „instrumenty a struny ať
kupují se, jak to od nepamětných dob zvykem bylo na účet kostela“. To by
svědčilo o provozování figurální hudby kostelní dávno před rokem 1750. Na kůru
byly v roce 1794 tyto instrumenty: varhany se 14 rejstříky, positiv se 4
rejstříky, housle (počet neudán), 4 trumpety (clariny), 2 rohy (carni), 2
tympani (velmi dobré, měděné, byly v kostele až do r. 1916, kdy byly dány
na sbírku kovů!).
Byl-li
tento zákrok svob. paní z Waldorfů co platen, není známo. Není také známo
byl-li v Jimramově ustanoven nějaký kantor, vynikající hudebník. Ve staré
školní kronice jest pouze zápis, že při otevření nové školy 1801 byla slavnost
a hrány byly fanfáry (mit Pauken und Trompeten- s tympany a trumpetami).
Z roku
1833 máme zprávu o žalostném stavu varhan (ve farní kronice), která doslovně
zní: „R. 1833 zdejší varhany celé zaprášeny byly, mnohé píšťaly žádného hlasu
nevydávaly. Pozorovalo se, že jejich štem s dechovými hudebními hudebními
nástroji se nesrovnával. Proto byla nevyhnutná potřeba je vyprášiti a
přeštemovati nechati, při čemž velká výloha se stala“. Pochybuji, že by za
doprovodu takového nástroje bylo možno pěstovati vážnou hudbu církevní.
Tenkráte byl regentem byl regentem chori „musterlehrer“ Václav Kostršic a po
něm zeť jeho Jos. Wolf. Není zpráv jací to byli hudebníci, ale neznal jsem ve
svém mládí v Jimramově z řad občanstva ani jednoho dobrého zpěváka,
ani hudebníka, který by byl jejich žákem. Po obou těchto varhanících nezbyl zde
žádný notový materiál, z kterého by se dalo usuzovati o stavu tehdejší
hudební úrovně. Jedinými zbytky po nich jsou dodnes odlišné nápěvy některých
písní kostelních. Jsou to:
Vánoční
koleda „Nesem vám noviny“.
Tento
nápěv odlišný od nápěvu všeobecně užívaného jest pěkný a dosud se
v Jimramově s velkou oblibou zpívá.
Následující
nápěv velikonoční písně „Vstalať jest této chvíle“ není sice špatný, ale
neshoduje se s textem, který býval lidem všelijak přizpůsobován.
Píseň
tuto prozpěvovali jimramovští při průvodu o „Vzkříšení“ za více méně falešného
doprovodu místní hudby. Byla nezbytnou součástkou oslav velikonočních a dalo to
mnoho práce, než se podařilo původní písní staročeskou ji nahraditi.
Nejpopulárnější
písní byla však píseň „S pastýři pospíchejme“ zpívaná o druhé jitřní mši 1. zv.
pastýřské. Tato píseň postrádá vší pravidelné formy a psána jest ve velmi
neobvyklém taktu – pětidobém.
Další
text zpíval se podle části nápěvu označené repeticí. Odstranění této písně bylo
věcí chvályhodnou. Oproti tomu byla jedna píseň velmi stará a pěkná „V Trojici
Bože jediný“, která se zpívala na hřbitově o dušičkách. Píseň ta nachází se
v kancionále z roku 1630 a zpívala se zde od té doby až do doby
nedávné, kdy byla nahražena písní jinou „Odpočiňte v pokoji, po boji“,
která má asi takovou cenu jako zmíněná píseň pastýřská.
Z jakých
kancionálů se zde zpívalo není možno zjistiti. Snad to byl zmíněný kancionál
tištěný v roce 1630, v kterém jest obsaženo mnoho pěkných písní,
z nichž mnohé zařadil do svého zpěvníku Msgr. Lehner (zvláště tzv. obecné
mše). V kostele byly také kancionály svatojanské, jichž se však obecně
neužívalo. Po létech osmdesátých zpívalo se v neděli z kancionálů
Lehnerových. Kromě toho vydán byl kancionál pro farnost jimramovskou, který
obsahoval písně, žalmy a modlitby zde obvyklé.
O
provozování umělé hudby církevní není nikde záznamů.
Ve farní
kronice zapsáno jest, že r. 1830 v sobotu po Zvěstování P.M. byla slouženo
slavné rekviem za zemř. býv. faráře jimramovského P. Matěje Sychru, který
zemřel v Zám. Žďáře. Potom ještě častěji děje se zmínka o zpívaných
službách Božích, není však zapsáno účinkoval-li při nich nějaký chrámový sbor
nebo hudba.
Evangeličtí
učitelé a varhaníci byli pokud ústní podání a moje paměť sahá velmi slabými
hudebníky a umělý sborový zpěv nepěstovali.
Hudbu
světskou, najmě taneční, provozovali staří kantoři se svými spomocníky a
vyučenci jako hlavní zdroj svých hubených příjmů. Měl ku př. jimramovský pan
kantor v roce 1801 – sto zlatých ročního příjmu, z čehož musil si
vydržovati dva pomocníky.
Že i
dříve zde nějaká hudba se provozovala svědčí zápis v nájemní smlouvě mezi
M. A. z Niebrů a Ignácem Librou nájemcem „Panského domu“ z r. 1728,
kde mimo jiné psáno jest: „Všechny muziky o svatbách smí se jen u něho
odbývati.“
Že
učitelé Jan a Václav Kostršicové a Josef Wolf měli svoje kapely, známo jest z vyprávění
starého souseda zdejšího „strejčka“ Josefa Novotného, který jako kluk
s kapelou pana kantora Wolfa sekund hrával. Od něho také pochází zpráva o
šprýmovním basistovi Johanu Nedělkovi, který nejen svojí basou muziku tvrdil a
v kostele svým vysmoleným hlasem ku chvále Boží pěl, nýbrž také o muzikách
občany samorostlými šprýmy obveseloval, načež jedenkrát v Míchově po
zdařilém provedení „ševcovských pašijí“ zvolal hlasem velikým „dosmoleno jest“
a jedním skalním ševcem do rybníka i s basou vhozen byl.
Světský
zpěv sborový se zde asi nepěstoval ani česky, ani německy. R. 1865, kdy už
všude ve větších venkovských místech zakládaly se čtenářské spolky, pěvecké
jednoty a besedy, vládla v Jimramově ve společnosti úřednické a měšťanské
němčina, a není ani ve školních, ani ve farních kronikách nejmenší stopy po
českém národním uvědomění. Všechny zápisy z té doby jsou německé a
v duchu vlastenectví rakouského. A tak se stalo, že při oslavě jmenování
hraběte Richarda Belcrediho státním ministrem pořádané v Jimramově
byl nejen lampiónový průvod s hudbou, osvětlení radnice a střelba
z hmoždířů, ale i „zpěvácký spolek z Poličky udělal poctu hraběti
svým zpěvem“ dne 10. 8. 1865. V Jimramově asi pěvecký sbor nebyl.
Obrat
k lepšímu nastal teprve po roce 1880. Tehdejší učitelé katolické školy
Adolf Maršálek a Karel Košťál snažili se v tehdy nově založeném spolku
divadelních ochotníků občas také hudebními čísly pořad jeho podniků
zpestřiti, ale k vážné hudební nebo pěvecké činnosti nedošlo.
Po odchodu Maršálkově do Německého přišel
v r. 1883 do Jimramova učitel Frant. Still a v r. 1884 řídící učitel
Karel Bastl. Ačkoliv na oba, zvláště na Bastla čekalo mnoho práce
s reorganizací zanedbané školy, věnovali se oba plnou silou kulturní práci
mimoškolní. Jsouce oba, zvláště Bastl, dobrými hudebníky, začali oba pěstovati
od základu zpěv a hudbu. Bastl cvičil žáky a žákyně hudebně nadané zpěvu dle
not, Still vyučoval bezplatně větší počet chlapců hře na housle (dle školy
Romana Nejedlého, učitele v Litomyšli). Karel Bastl s tehdejším
kaplanem Františkem Mikanem, nadšeným hudebním enthusiastem, založili
roku 187 farní „Cyrilskou jednotu“ první to pěvecký spolek v Jimramově.
Jednota pěstovala především sborový zpěv církevní, ale zpívala také sbory
světské a již r. 1888 jest zmínka o pořádání pěvecko – hudební akademie, při
které hrány byly skladby klavírní i sólové zpěvy vážné i komické. V roce
1889 zpívala Cyrilská jednota při serenádě pořádané místními spolky za návštěvy
brněnského biskupa Františka Bauera. Zpívány 2 sbory. Jeden měl slova: „Dlouho
buď zdráv“ a druhý „Ulehl večer na lesy“ Skladatele jsem si nepamatoval. Zpíval
jsem tenkrát jako desítiletý hoch ve sboru alt.
Téhož
roku v únoru odešel z Jimramova učitel František Still, jako říd.
učitel do Dalečína a místo něho ustaven byl Josef Kheil, rodák žďárský. Josef
Kheil pocházel ze známé žďárské rodiny hudebnické (dva jeho bratři byli
kapelníky z povolání) a sám byl velmi dobrý hudebník, zvláště houslista a
zpěvák. Převzal ihned vyučování hře na housle a vyspělejší žáky učil hře na
violu cello a kontrabas. Roku 1890 čteme opět o hudební akademii pořádané
„Cyrilskou jednotou“ při které proveden byl Bendlův ženský sbor“Zpěv víl nad
vodami“a sbor na slova Hálkových večerních písní „Na nebi na sta hvězdiček“.
Malí žáci Kheilovi hráli směs z národních písní pro troje housle a Kheil
sám hrál Allardovu fantasii na motivy Gounodovy opery „Faust“ a zpíval
sólové písně pro baryton. Tato akademie, která byla první hudební produkcí
s cenným pořadem, ukázala jasně, co dovede udělati v hudebně
zaostalém Jimramově několik nadšených lidí za 6 let. Téhož roku uspořádána opět
serenáda na oslavu 50tého výročí vysvěcení na kněze Msgr. Jana Havránka, faráře
zdejšího.
Kheil
brzy sestavil ze svých žáků smyčcový kvintet a tak vzala v Jimramově počátek
první slušná smyčcová hudba, jejímiž členy byli studentíci, z nichž
nejstarší (1. houslista) byl 16tiletý a nejmladší (kontrabasista) 12tiletý.
Studenti zdokonalili se v hudbě v místech svých studií (Brno,
Litomyšl) a celé prázdniny pilně hráli. K těmto „starým“ členům hudby
přibyli časem členové noví „mladí“ primáni z novoměstské reálky, a tak
vyvinul se postupem času velmi pěkný smyčcový orchestr.
R. 1892
čteme ve školní kronice horní školy: „Dne 26. 12. 1892 provedena školní mládeží
hra Mladí pastýři betlémští, melodrama o třech dějstvích se zpěvem a
deklamacemi od Jana Baara s hudbou I. Soukupa. Hudební doprovod –
studenti. Táž hra se opakovala 26. 12. 1893.
Roku
1895 29.12. hrána druhá dětská zpěvohra „Narození Páně“, zpěvohra o 2 jednáních
s předehrou a dohrou od Dra M. Kováře s hudbou J. E. Zelinky. Hudební
doprovod – studenti. Hra opakována r. 1896.
Studentíci
vyrostli v studenty a s nimi rostlo jejich hudební umění. Ten
nejstarší byl již učitelem a ten nejmladší (basista) hrával jako student
v orchestru zat. „Národního divadla“ v Brně. Ale ani ostatní
nezůstali pozadu a za první světové války vidíme dva z těch nejmladších
v symfonickém orchestru čsl. legií v Rusku.
O
prázdninách roku 1898 14. 8. oslavováno 60. výročí vysvěcení na kněze papeže
Lva XIII. Opět zpívá „Cyrilská Jednota“ v kostele Skuherského „Missa
brevis et solemnis“., při slavnosti u Střelnice: Bendl „Chorál nár. českého“.
Téhož roku 27.8. – 28. 8. oslavovány 100. narozeniny Františka Palackého velkou
slavností při níž účinkoval pěvecký sbor a orchestr.
R. 1899
studenti pořádají hudební večer s přednáškou na počest Fr. L.
Čelakovského, V. B. Třebízského a B. Smetany – hrány 3 skladby Bedř.
Smetany.
Za
nepřítomnosti studentů hudební činnost sice ochabovala, ale i pak jsou zde zprávy
o činnosti smíšeného a mužského sboru (23. 2. 1902).
Zato dne
21. 8. 1904 uspořádán byl v sále Koruny „Dvořákův koncert“. Že to nebyl
ledajaký koncert, o tom svědčí pořad: 1. Slovanský tanec čís. 8 – orchestr, 2.
Maličkosti op. 47 III., V. pro dvoje housle, violoncelo a harmonium, 3.
Tercetto, op. 74, II, III pro dvoje housle a violu, 4. Dva valčíky, op. 54 –
smyčc. orchestr, 5. Smyčcový kvartet F-dur (americký), II, IV, 6. Slovanský
tanec č. 7 – orchestr.
Orchestr
čítal přes 30 členů. Dirigent K. Bastl. V kvartetu hráli: B. Kozák, Jos.
Sedmera, Jos. Kheil, Jos. Pavelka. Harmonium K. Bastl. Tímto koncertem dosaženo
bylo vrcholu v hudebním podnikání v Jimramově.
R. 1904
koncertoval zde houslový virtuos Emanuel Ondříček za klavír. doprovodu Karla
Leitnera (18. 8.).
Jména
hudebníků, kteří se o tento minulý rozkvět hudebního života v Jimramově
zasloužili jsou: Karel Bastl, Frant. Still, Josef Kheil, Fr. Indra, Josef
Pavelka, Petr Libra, Jindřich Karas, Jaroslav Karas, Karel Čermák,
Josef Bím, Josef Kostelecký, Josef Kalášek, Frant. Kalášek, Bohumil Cink,
Stanislav Cink, Jos. Lidmila, Jos. Valášek, Josef Mach, Adolf Klimeš, Cyr.
Fišer, Al. Horák, Marie Lukšová, Emilie Tichá.
Hosté:
Bohumil Kozák, Jan Kozák, Jos. Sedmera, Adolf Švejda, O. Robe, Jos.
Groulík, Kar. Groulík, Frant. Floss, Jan Svoboda, Alfréd Novotný, I. Střílek,
Jan Dufek a otec a syn Gregorové.
Studenti
vystudovali, šli za svým povoláním. Hrávali sice vždy, když se o prázdninách a
dovolených v Jimramově sešli, ale na podobný podnik se již nikdy potom
neodvážili. V místě udržoval se ještě po nějakou dobu salonní orchestr,
ale i ten zanikla pro nedostatek členů. Staří odešli a mládež neměla zájmu.
Také
Cyrilská jednota, jediný pěvecký spolek zdejší, ustala v činnosti. Od r.
1893 až do r. 1933 není ani v její pamětní knize zápisů.
V roce
1927 ustaven byl v Sokole pěvecký kroužek, který pod vedením učitele Fr.
Chládka zdárně po několik let působil. Po odchodu jmenovaného učitele na jiné
místo činnost kroužku zanikla.
Jiného
hudebního sdružení v té době nebylo a v případné hud. doprovody ku
div. hrám apod. obstarávali obyčejně členové městské hudby z Poličky
(kapelník Jos. Wintr).
R. 1934
obnovena byla činnost zaniklé Cyrilské jednoty zásluhou faráře Války a
varhaníka Jos. Groulíka. Kromě pěstování hudby církevní absolvoval spolek
několik pěkných koncertů s cenným pořadem za spoluúčinkování rozhlasového
orchestru z Brna, houslista Jiřího Šembery, violisty Jaroslava Gottharda a
kontrabasisty Julia Ventruby, kteří přednesli sólové skladby. Sbor Cyrilické
jednoty jest nyní jediným hudebním tělesem v Jimramově a účinkuje společně
se sborem evangelického sdružení chrámového při různých oslavách pod řízením
varhaníka Jos. Groulíka. V místě jest 12členná hudba jmenovaného
kapelníka, která zvláště v poslední době značný pokrok učinila.
Evangelíci
mají ve sdružení mládeže ev. pěkný smíšený sbor výhradně církevní zpěv
pěstující. Po odchodu dirigenta říd. uč. Em. Zbytovského, vedl sbor farář
Otto Prosek, která zavedl v chrámu Páně tzv. hudební nešpory, při
nichž provozovány cenné sborové i instrumentální skladby. Po odchodu faráře
Proska ustanoven zde farář Jiří Novotný, výborný houslista. Kromě toho žije
v Jimramově známý horácký hudebník Josef
Pavelka, říd. učit. v.v., hudební skladatel diletant, který složil dvě
lidové zpěvohry a sice „Král Lávra“ a „Soumrak“, scénickou hudbu k Tylovu
„Strakonickému dudáku“ a Jiráskově „Lucerně“, dětskou hru „Sůl nad zlato“,
jednu operetu a více drobných skladeb. Byl dobrým výkonným hudebníkem na
různé nástroje a vynikl jako sólový violoncellista. Jako mladý učitel byl
dirigentem „Orhestrálního sdružení v Prostějově a členem tamního
smyčcového kvarteta. Později založil „Horáckou hudbu“ v Městě Žďáře.
Všude, kde působil, zřizoval hudební sdružení. Od prosince 1947 stižen jest
poruchou sluchovou, která mu hudební činnost znemožňuje.
Hudební činnost za protektorátu
Veškerá
kulturní činnost byla ochromena. přece však nalezlo se několik lidí, kteří
v zavřené sokolovně se scházeli a tam hudbu pěstovali. Byli to Josef
Pavelka, říd. učitel v.v., Gustav Švanda ř. uč., Otto Prosek, ev. farář, Jan
Vozdecký, četn. strážmistr, Old. Pleva, odb. učitel, Sylva Plevová, žákyně
měšť. školy, Mil. Svoboda, řez. dělník, Šedý, kand. profesury, Adolf Tichý, odb. učitel, Kar. Antes, mistr
kominický, Fr. Štůla, kapelník, Fr. Sedlák, dělník, Chlebeček, rolník, Rabuňka,
Kakač, rol., Javorek, Groulík, varhaník, Zd. Macháček, lékárník. Tito lidé
neměli strach a pilně cvičili aby měli pohromadě program „až k tej věci
přijde“ (dle slov dirigenta Pavelky). Dva z nich byli přespolní a chodili
do zkoušek i v zimě.
V Jimramově
bylo ovšem tenkrát hudebníků více, ale ti se věnovali „podzemní činnosti“ –
(totiž zalezli, aby se jim něco nestalo). Orchestr měl obsazení: 2 housle, 2 obligoto-
nečitelné, cello, kontrabas, klarinet, trumpeta, trombon, harmonium,
klavír, bicí nástroje. Pořad věcí koncertních nastudovaných: Předehra
k op. Hubička, př. k op. Don Juan, 2 Slov. tance, Humoreska, Skočná,
árie z Rusalky, Uher. tance a několik tanečních a pochodových skladeb.
Orchestr vystoupil (když k tej věci přišlo) při první oslavě vítězství a
podruhé při jakési slavnosti pořádané Rudou armádou. Potom se orchestr rozpadl
následkem odchodu některých členů a následkem nepříznivých okolností.
Po
jmenování p. Lad. Procházky ředitelem střední školy se dětský pěvecký sbor
rozešel – děti odešly do světa – a od té doby rovná se hudební činnost 0
(nule). Kromě tzv. masových a budovatelských písní, které dle mého názoru jsou
hudebně úplně bezcennými kýči, neuslyší se zde nic.
Dne 20. 5. 1951 provedlo zde pěvec. sdruž. učit.
poličských koncertně Blodkovu operu „V studni“. Stalo se tak při oslavě
30letého trvání čsl. strany komunistické. Dne 1. 5. 1951 odešel z Jimr.
evang. far. Jiří Novotný, výborný houslista, čímž vzal za své smyčc. kvartet,
v kterém hráli: I. Jiří Novotný, II. Josef Bím, viola Gust. Švanda, cello
Jos. Pavelka – poslední z nich v tu dobu ohluchl.