Kronika Jimramova


        Josefa Pavelky                                                              
 

         III. Protestanté

Dle nejstarší písemné zprávy byl Jimramov v roce 1361 velkou osadou s tvrzí a kostelem (bližší viz kap. II této kroniky).

 Za doby české reformace patřilo panství jimramovské pánům z Kunštátu a Pernštejna, kteří byli Husité. Lid poddaný byl za tehdejších nepořádků v církvi římské a za panující náboženské vlažnosti na zdejším panství snadno získán výmluvnými kazateli husitskými pro učení Husovo. Takřka všechno obyvatelstvo našeho kraje bylo husitské. Ve farní kronice katolické jest zápis napsaný někdy v letech 1796 - 1808 administrátorem fary Ondřejem Rohořkou. Zápis je německý a v překladu zní:

 "Od r. 1570 není žádné určité stopy, že by zde byl býval nějaký katolický farář, poněvadž celý kraj během náboženských a selských válek od katolické víry odpadl a částečně k Husitům, částečně k Lutheránům přistoupil. Zde v místě ustanoven pastor nebo predikant a místní kostel jemu odevzdán (1564). kazatelé dostávali pak všechny příjmy dřívějších farářů. Tito pastoři byli podřízeni superintendentu doubravnickému.

         Pro ty, kteří v katolické církvi zůstali bylo dovoleno katol. kněžím sloužiti bohoslužby v témže kostele. Kázání však museli předkládati k cenzuře pastorům." (z archivu doubravnického).

 Od r. 1582 jsou známa i jména farářů podobojí, kteří v Jimramově byli. Jsou to:

R. 1582 farář Jan,

 1589 Mikuláš,

 1591 Jiří,

 1591 Kašpar,

 1596 Jan

 1596 Mikuláš

 1598 Šebestián Jebnický

         Fara byla do roku 1607 v domku č. 72 zároveň se školou. Od r. 1607 - 1720 v domě čp. 67.

 Faráři nebyli ustanovováni vrchností církevní, nýbrž přijímáni obcí jako obyčejní služebníci. Že nežili v blahobytu o tom svědčí stálé jejich střídání a spory s farníky o důchody. Aby tyto spory zamezil vydal majitel panství Jan Dubský z Třebomyslic "Pořádek církevní" obsahující 18 artikulů. Tentýž majitel panství založil sbor literácký, který měl velmi přísné artikuly. Sbor měl také svoji pomocnou pokladnici, která potřebným členům půjčovala peníze (tedy záložnu).

         R. 1620 byl rodu Dubského zabaven veškerý majetek pro vzpouru proti Ferdinandovi II. Jimramovský kostel a fara byly předány farářům katolickým. Jimramovští obyvatelé však trvali věrně při víře protestanské. R. 1631 zjistila c. k. komise "že jest zřejmo a jisto, že zvláště obyvatelé městečka Jimramova jak mužského, tak ženského pohlaví tvrdošíjně při bludech a kacířství trvají" a pohrozila jim odnětí privilegií dřívějšími vrchnostmi jim daných. Tatáž komise (při odhadu zabaveného panství) odepřela potvrditi privilegie oboru literáků, "protože listina tato obsahuje věci, které by mnoho zlého zploditi mohly, a vztahuje se pouze na lutheránskou a proto kacířskou víru". Z toho je viděti, že obyvatelé Jimramova se hlásili k náb. vyznání podobojí, část lutheránskému a nikoliv k vyzn. českobratrskému.

         R. 1669 převzal panství Jan Václav Novohradský, říšs. hrabě z Kolovrat. Panství bylo spustlé, mnohé usedlosti opuštěné. Poddaní přinuceni byli obrátiti se k církvi katolické. činili však tak pouze na oko a trvali při víře otců svých. Mnozí odmítali na smrtelné posteli přijetí svátostí umírajících dle obřadu katolického a tak se stalo, že v době od r. 1669 do r. 1687 více než polovice farníků umíralo jako protestanté a následkem toho byl jim odepřen církevní pohřeb. Byli svými příbuznými pochováni na Padělku a v zahradách.

         Tajní protestanté označovali svoje chalupy červeným křížem s bílými rohy a pruhy, které malovali buď na dveře, nebo štíty. Tyto protestanty navštěvovali emisaři ze Saska, vydávající se za obchodníky lnem a přinášeli jim knihy obsahu náboženského. V letech 1736 nebo 1737 bylo prozrazeno, že v celé farnosti tajní protestanté žijí, že sem protestantští predikanti z Uher a Slezska docházejí, knihy přinášejí a tajné bohoslužby protestantské konají.

 R. 1738 jeden z nich polapen u familianta Šafra v Jimramovských Pasekách, kde se ostatní v noci scházeli k bohoslužbě.

         Při domovních prohlídkách nařízených biskupskou konsistoří v Olomouci a král. tribunálem v Brně, prováděných kaplanem jimramovským (spíše Jezuity - pozn. tužkou) za asistence vrchnostenských úředníků nalezeny byly tyto knihy: Bible, Modlitby Daniele, Rozjímání Filipa Klegela, Modlitba vítězná, Epištoly a evangelia s výklady - vůbec knihy svědčící o tom, že tajní protestanté hlásili se k učení Lutherovu a nikoliv k víře starých českých bratří.

 S majiteli těchto knih zaveden dne 20. 10. 1737 protokol obecním úřadem jimramovským pro přechovávání a předčítání knih kacířských.

 Obžalováni byli: Jan Andres a jeho žena Veronika,

 Josef Musil a jeho žena Marie.

Odsouzeni byli obecním úřadem:

Jan Andres na 4 neděle těžkého žaláře a chlebě a vodě, s posty každý pátek a sobotu, Veronika Andresová na 2 neděle. Ostatní na 2 až 4 dny. Rozsudek zaslaný biskupské konsistoři v Olomouci byl touto opraven tak, že Josef a Marie Musilovi byli osvobozeni poněvadž knihy ty nečetli.

 Pátráno dále po zapovězených knihách. Kaplan jimramovský Pavel Ondřejec počínal si při tom takovým způsobem, že na stížnost obecního úřadu a pro jiné nepořádky ve své službě byl z Jimramova odstraněn. Viz obecní archiv II č. 2 - soudní spisy.

 

Za panství Marie Antonie z Waldorfu se pronásledování stupňovalo, hlavně ve farnosti krásenské, působením jezuitů. Jezuité usazení a vydržovaní na faře krásenské vrchností jimramovskou vyvíjeli velkou činnost, pronásledujíce krutě tajné protestanty zvláště v Krásném a okolí. Činnost jejich správně oceňuje v katolické farní kronice tehdejší administrátor fary Ondřej Rohožka o němž na více místech této kroniky se mluví. Zápis pochází z r. 1796 - 1808 jest psán německy a jeho doslovný překlad zní: "Známo jest, že v celém zdejším kraji a horách, zvláště na panství jimramovském a novoměstském stále se tajní protestanté zdržovali. Dle úmrtních matrik vymřeli poslední husité v roce 1717. Mělo se za to, že bude možno zbytek tajných husitů jednak poučováním vedeným misionáři z bratrstva Ježíšova (jezuity), kteří se na vyzvání zdejší vrchnosti v Krásném zdržovali, jednak politickým nátlakem vrchnosti získali a ku věčnému zošklivení změny náboženství je přivésti nebo přinutiti. Již pro řeči a prohlídky misionářů v domcích husitů a protestantů se strany jedné, a pro kruté donucovací prostředky vrchnosti se strany druhé, kdy často mnozí pro podezření, že čtou bibli, k smrti ubiti byli, byli tito lidé potají ještě více proti katolickému náboženství a kněžstvu rozhořčeni, ve svém smýšlení posíleni a k největšímu bludu odstoupení od katolického náboženství přivedeni. Proto mnozí zvěděvše o zamýšleném prohlášení tolerance ještě před publikováním tolerančního patentu se hromadně k evangelickému vyznání přihlásili. Potom z náboženského fanatismu s bezúzdností všecko co katolickým sluje, zvláště však kněžstvo, učitele, posty a odpustky napadali.

 Misionáři (jezuité), kteří i po svém propuštění paní z Waldorfu se dále skoro až do její smrti v Krásném zdržovali a vydržováni byli (zemřela r. 1788), místo zamýšleného dobra ještě mnoho zlého způsobili a sice:

 1. Jejich fanatickými řečmi a tupením byly mysli věřících ještě více rozhořčeny a ve svém bludu posíleny, náboženství katolické nenáviděným učiněno a věřící od kněžstva odvráceni.

 2. Duchovní, který dobré a čisté základní náboženství a zákony zachovával, byl jimi (jezuity) nenáviděn, ukřičen, znepřátelen a tak ve své duchovní práci znemožněn.

 3. Proto lidé při vyhlášení tolerančního patentu radostí napolo pobouřeni při nejbližším a katolickém cvičení se přihlásili aniž věděli, co nové vyznání od nich žádati bude a bude-li s jejich tajným smýšlením souhlasiti, jenom aby co nejrychleji se mohli náboženství katolického odříci.

 Za těchto tíživých událostí nikdo z katolíků se faráře neujal za souhlasu tehdejšího úředníka Weisenbeka; nebylo tedy divu, že větší díl věřících zde i v horách odpadl tak, že tehdejší katolický farář Weis tři roky žádného platu nedostal."

 

Na jiném místě téže katolické farní kroniky jest obšírné pojednání o událostech těsně před vydáním tolerančního patentu a hned po něm. Tento zápis pro jeho obšírnost nelze zde doslovně uvésti. Uvádím tedy pouze jeho obsah.

 V prvé části vypsána jest obšírněji činnost jezuitů v Krásném. Tam jest uvedeno jméno tajného protestanta Švece, chalupníka, který byl k smrti ubit.

 Jak v shora uvedeném doslovně přeloženém článku P. Rohořky, tak i v obšírném pojednání dalším odsuzuje tento katolický kněz jednání jezuitů a doslovně praví, "že více zla než dobra způsobili".

 Jejich zásluhou bylo, že nejen tajní protestanté a husité od katolického náboženství odpadli, ale i mnozí katolíci vidouce ukrutnosti, kterých se jezuité jménem katolické církve dopouštěli, od této církve odvraceli a stali se protestanty.

 Nejváženější občané jimramovští (v originále vyjmenovaní), rychtáři a mlynáři z okolních osad nejen sami se stali protestanty, ale i druhé občany k vystoupení z katolické církve přemlouvali s takovým zdarem, že některé obce celé se k protestantismu přihlásily.

 Poněvadž neměli kazatelů, sami pobožnosti konali a některý z nich funkci kazatele vykonával. Někteří z nich vynikali zvláštní v tom oboru horlivostí. Tak jakýsi košíkář ze Strachujova "kamkoliv přišel, zvlášť v Jimramově kázal, knihy rozděloval, bibli lidem vysvětloval a lidem mnohé prorokoval, děti křtil a šestinedělkám žehnal". V Krásném, kde nejvíce od jezuitů trpěli, křtili dokonce děti jezuity pokřtěné ještě jednou.

 Lid dychtil po slově Božím a toho využili různí fanatičtí dobrodruzi, kteří z Maďarska sem docházeli a slovo Boží mnohdy nevhodným způsobem hlásali. Proto občané vážení hleděli co nejdříve získati řádného pastora, což se jimramovským podařilo. Získali dle slov jmenovaného kronikáře "rozumného a snášenlivého představeného, pastora Michala Blažka, superintendenta moravského", který po dvouletém působení prvního pastora (kazatele) Pavla Isent Martonyho, dne 14. 8. 1784 do Jimramova přišel.

 

Po vydání tolerančního patentu přihlásila se jedna třetina obyvatelů Jimramova, pak veškeré obyvatelstvo obcí Daňkovic, Waldorfu, Ubušína a Strachujova, dále části obyvatelstva obcí Krásného, Nov. Jimramova, Širokého Pole, Jimr. Pasek, Javorka, Borovnice, Pavlovic, Unčína, Věcova, Koníkova a Roženec. Pasek k reformované církvi evangelické vyznání helvetského (1781).

 Přestali ihned navštěvovati katolické služby Boží a konali pobožnosti v soukromých domech v Jimramově u souseda Josefa Šťastného čís. 26. Kazatele žádného neměli.

 R. 1782 byl superintendentem Miškoleckým poslán do Jimramova první kazatel Pavel Isent Martony, který však brzy odešel (do Německého).

 Dne 14. srpna 1784 přišel do Jimramova farář Michael Blažek, který byl téhož roku jmenován superintendentem moravským, kterého si cír. sbor toužebně přál v němž se nezklamal. Muž tento, který po 43 let v Jimramově působil, získal si velkých zásluh o evang. církev zdejší. Byl to muž osvícený (josefinista) a s majitelem panství Antonínem Belcredeim a katolickým farářem Matějem Sychrou byli předními členy jimramovské lože svobodných zednářů. Jeho přičiněním postavena a r. 1786 účelu svému odevzdána byla toleranční modlitebna.

 R. 1791 postavena budova farní, v níž také umístěna evangelická škola. R. 1789 koupen byl za peníze dobrovolně sebrané (53 zl.) nový stříbrný kalich. R. 1793 založen evangelický hřbitov.

 R. 1797 byl superint. Michael Blažek udán, jako by on s evang. duchovními z Německého a z Nového Města osnoval ozbrojené povstání proti církvi katolické a vrchnosti. Byl zatčen, v Jihlavě vězněn a vyšetřován. Udání toto bylo lživé. Byl tedy propuštěn. Celé případ popsal sám ve zvláštním spisu, který jest jen v několika opisech. Pokud kronikáři známo jest, nachází se jeden opis v knihovně p. MUDr Otakara Kohouta ve Žďáře.

 Měl jistá nedorozumění s katolickým farářem Ondř. Rohořkou, který jak čtenář této kroniky jistě vystihl nebyl nepřítelem církve evangelické, ani superintendenta M. Blažka. Roztržka povstala příliš horlivým zákrokem souseda Jana Karafiáta a od té doby nastala jistá rozladěnost mezi jimramovskými katolíky a evangelíky, která se s malými přestávkami vleče jako černá nit veřejným životem až dodnes. Za superintendenta Blažka omezena pravomoc katolického děkana bystřického jak školního inspektora, jemuž podléhaly i školy evangelické v ten smysl, že dozor ten směl vykonávati pouze za přítomnosti král. krajs. komisaře. Církev evangelická nepřijímala od něho žádných rozkazů.

 R. 1820 vznikla druha roztržka mezi katolíky a evangelíky přičiněním sousedů Maršálka a Karafiáta (za faráře Matěje Sychry).

 R. 1823 zakoupen nový kalich stříbrný silně zlacený.

 Superintendent Michael Blažek nemile nesl vyvolávání náboženských sporů, neboť jak jsem již shora uvedl, byl muž osvícený a tolerantní. Mimo toho byl osobním přítelem katol. faráře Matěje Sychry, známého vlastence a buditele národního. O sporech evangelíků s katolíky nezanechal zápisů. Považoval je asi za příliš malicherné.

 Zemřel 10. 10. 1927. Pochován jest na evangel. hřbitově v Jimramově. Pomník mu byl postaven právě za 100 let (1927 za p. far. Fr. Rozbořila.)

 Po jeho smrti neměli jimramovští evangelíci faráře až do roku 1829, kdy nastoupil farář Jiří Opočenský z Pelhřimova., který téhož roku jmenován superintendentem moravským. Za jeho působení dle slov evangel. kronikáře souseda Adolfa Ženatého "sbor zdárně zkvétal". Zemřel roku 1842 a pochován v Jimramově. Jiných zpráv o něm není.

 Po něm nastoupil farář Matěj Krčal z Miroslavy. Za něho přibývalo vyznávačů náboženství evangelického. Církevním budovám věnováno více péče.

 Minul rok 1848, od něhož bylo mnoho očekáváno a nepřinesl evangelíkům očekávanou rovnoprávnost s katolíky. Přišel rok 1866s útrapami válečnými. Farář Matěj Krčál jsa již delší dobu churav podlehl zákeřné nemoci a zemřel dne 4. října 1966. Za něho r. 1860 přistaveny hospodářské budovy ve farním dvoře. Téhož roku přehrazen byl evangelický hřbitov od katolického.

 R. 1867 zvolen byl evangel. farářem Josef Totušek z Veselí, který nastoupil 21. září 1867. Prvním jeho činem bylo položení základního kamene nové evangelické školy (1869) vysvěcené roku 1870.

 

Následující údaje jsou ze soukromé kroniky souseda jimramovského Adolfa Ženatého, který tuto svoji ironiku vedl od roku 1859 do roku 1917. Ve farní kronice evangelické není od úmrtí faráře M. Krčala 1866 až do roku 1933, kdy nastoupil farář Otta Prosek žádných zápisů. Stará kronika evangelické školy do roku 1898 se ztratila. Nalezena 1947 v archivu farním.

 Započato s přestavbou toleranční modlitebny a úpravou její v budovu chrámu Páně. R. 1868 postaveny kamenné sloupy a schody k hlavnímu vchodu. R. 1875 dávána chrámová okna, místo malých oken obyčejných. Okna opatřena drátěnými sítěmi. R. 1883 10. května započato se stavbou věže. Báň na věž vyzdvižena 29.5.1984. Téhož roku 30. 7. přivezeny 4 nové zvony ulité firmou Th. Hiller a vdova v Brně. Varhany daroval soused Jan Mistr. Postaveny byly varhanářem Františkem Svítilem a Františkem Čejkou z Nového Města za 1500 zl. 20. srpna t.r. vytaženy zvony na věž. 21. října t.r. vysvěceny zvony a varhany. 17. října 1884 postaveny věžní hodiny firmou Mareš z Poděbrad.

 Dne 21. října 1884 jmenován byl farář Josef Totušek superintendentem moravským a instalován 14. 12. 1884.

 5. 8. 1888 svěcen zvon na evangel. hřbitově ve Strachujově. (Zvon tento zvonil nám z evangelické věže za doby protektorátu, kdy všechny jimramovské zvony byly zabaveny.)

 16. 9. 1888 vysvěcen zde Gustav Švanda a jmenován superintendentním vikářem. 18. 5. 1890 ustanoven zde vikářem Josef Musil z Německého. 18. 5. 1892 ordinován zde vikář František Rozbořil z Kochova. 17. 5. 1896 přestavena hřbitovní zeď od Břenkovy zahrady a opravena zeď kolem hřbitova. 4. 10. 1896 ordinován vikář Antonín Vondra z Chlumu.

 Dne 2. března 1899 zemřel moravský superintendent Josef Totušek. Působil v Jimramově 32 let. Poněvadž jsem nikdy nenalezl zápisu, který by aspoň částečně ocenil činnost kněze tak vynikajícího činím tak sám, pokud má paměť stačí.

 Pan superintendent Jos. Totušek již svým osobním vystupováním a zjevem budil úctu, která mu jako knězi patřila. Když jsem já jej znal, byl to velebný stařec stříbrovlasý, ke každému zvláště k nám dětem vždy velmi laskavý. V ohledu náboženském byl velmi tolerantní o čemž svědčí jeho osobní přátelství s tehdejším katolickým farářem Msgr. Janem Havránkem. Že tenkráte i mezi obyvateli Jimramova panovala nejlepší shoda jest zřejmo ze značného počtu smíšených manželství v té době, která byla za vinu přičítána některými přehorlivci obou náboženství oběma těmto vzorným kněžím křesťanským. Byl jedním z nejvýznačnějších kazatelů moravských. Co učinil za svého 32 letého působení pro církev Jimramovskou jest zřejmo z předešlého zápisu. Význam jeho pro evangelickou reformovanou církev moravskou byl jistě v evangelickém tisku po zásluze oceněn.

 Po superintendentovi Josefu Totuškovi zvolen byl farářem dosavadním jeho vikář Antonín Vondra. Tento farář organizoval evangelickou mládež škole odrostlou, besídku mládeže školní a nedělní školu. Za něho provedeny byly různé opravy vně i uvnitř chrámu Páně, rozšířena zahrada farní a upraven malý hřbitov. R 1907 odchází z Jimramova. Působení jeho bylo vyplněno častými spory novinářskými a soudními procesy s katolíky (Viz kronika A. Ženatého).

 

Dne 16. února 1908 kázal poprvé v jimr. evang. chrámu Páně Jan Volek z Klobouk, který byl týž den ihned po bohoslužbách presbyterstvem jednohlasně za faráře zvolen. (není divu. Farář Jan Volek byl kazatelem jakých je málo). Nastoupil na své místo dne 21. května 1908 a dne 5. června byl instalován. Za něho opravena věž kostela (1911) a koupeny 3 nové zvony, pokračoval v organizační práci mezi mládeží a dospělými. Byl prvním evangelickým katechetou na zdejší měšťanské škole. R. 1923 odešel jako katecheta do Prahy.

 R. 1924 zvolen byl za faráře zdejšího František Rozbořil, dosavadní farář v Německém, který měl hned z počátku službu velmi obtížnou. Při svém stáří 60 let konal službu církevní nejen v Jimramově, ale i v Daňkovicích a ve Veselí, kromě služby katechetské na osmi školách! Teprve roku 1931 přišel mu na pomoc vikář a katecheta Rudolf Bašek. Za něho důkladně opraven kostel a odhalen pomník prvnímu zdejšímu faráři superintendentu Blažkovi. R. 1931 byla v Jimramově pořádána ústředím Kostnické jednoty velká slavnost na oslavu 150. výročí vyhlášení tolerančního patentu. R. 1932 odchází farář Frant. Rozbořil na odpočinek. Zemřel 15. 12. 1942.

 Za faráře povolán roku 1933 Ota Prosek z Prahy. Za něho zřízen polévkový ústav pro přespolní školní děti, zřízeno elektrické osvětlení v kostele a uličce a provedeny různé opravy v kostele. Po odchodu katechety Rud. Baška nastoupil katecheta Jaroslav Tatter. Roku 1935 (28.6. - 30. 6.) pořádal v Jimramově svůj sjezd "Svaz sdružení českobr. mládeže". Téhož roku otevřen nový čbr. hřbitov v Ubušíně.

 

R. 1936 odhalena pamětní deska far. Janu Karafiátovi, spisovateli Broučků. 24. 10. oslava 150. výročí postavení zdejšího chrámu Páně. Téhož dne zavěšen čtvrtý zvon "jubilejní" (13000 Kč). Zaveden nový čbr. zpěvník - 1939. R. 1939 založen zemřelou učitelkou Kristinou Totuškovou fond na postavení sálu pro mládež obnosem 2000 Kč. Na tento fond přispěli manželé Šimkovi obnosem 5000 Kč a řed. Frant. Ondruška obnosem 10000 Kč. Nejmenovaný daroval na zřízení dět. opatrovny 1000 Kč.

 R. 1941 zaveden na faře vodovod, vydlážděn průjezd a ulička. 7. 12. 1941 v den 150. výročí jimramovské toleranční evangel. školy, mluvil zde synodní senior Dr. Josef Křenek.

ZPĚT NA VÝBĚR KAPITOLY